DOF ser bedre marked forut: - Vi er optimister
Markedet er fortsatt utfordrende, men offshorerederiet DOF ser mange lyspunkter i horisonten.

Offshorerederiet DOF har fredag lagt frem tall for fjerde kvartal 2017.Fasiten viste et resultat etter skatt på minus 853 millioner kroner i kvartalet, mot minus 714 millioner kroner i samme periode året før.Driftsinntektene økte fra 1.912 millioner kroner til i fjerde kvartal 2016 til 1.995 millioner kroner i fjorårets siste kvartalet.Høyere raterI forbindelse med kvartalspresentasjonen sier konsernsjef Mons Aase ifølge TDN Direkt, det som både skipsmeglere og analytikere har varslet i lang tid – at de ser et bedre marked i Nordsjøen for sommeren – både på norsk og britisk sokkel.Meglerhuset Clarksons Platou Securities påpekte i en oppdatering tidligere denne uken at ratene for periodekontrakter nå er inngått til dobbelt så høye rater som tilfellet var i starten av 2017.Les også: Meglerhus ser lovende momentum i NordsjøenAase bekrefter det samme bildet på fredagens kvartalspresentasjon.- Ratene for periodekontrakter er opp sammenlignet med det vi så samme periode i fjor, sier han, ifølge TDN Direkt. I rapporten skriver selskapet at riggetterspørselen øker, og at etterspørselen etter offshore serviceskip har snudd til det positive ettersom anbudsaktiviteten i Nordsjøen øker med flere sanksjonerte prosjekter.Markedsforholdene innen subsea-segmentet omtales som fortsatt utfordrende, men anbudsaktiviteten har økt gjennom fjerde kvartal for prosjekter med oppstart i 2018 og 2019. Det som følge av den høyere oljeprisen.- Vi er optimistiske til IMR og Subsea i 2019, men sannsynligvis vil ikke dette markedet komme i 2018, sier Aase til TDN Direkt. Markedet i Brasil har også vist tegn til forbedring, og et antall flytende installasjoner som skal bli installert i nærmeste fremtid kan være støttende for skipsetterspørselen i regionen, skriver selskapet.Ny Statoil-avtaleMandag morgen kunne for øvrig DOF melde at det har inngått en rammeavtale med Statoil for det 2010-bygde ankerhåndteringsfartøyet Skandi Vega.Den faste perioden er på ett år med 120 garanterte dager. I tillegg innebærer avtalen to opsjoner på seks måneder hver.Oppstart er i mai i direkte forlengelse av den nåværende kontrakten, ble det opplyst.