Golden Close Maritime reduserer underskuddet
Riggselskapets eneste eiendel møter knalltøff konkurranse i kampen om nye oppdrag.

Golden Close Maritime Corp Ltd, eieren av boreskipet Deepsea Metro I, fikk et resultat etter skatt på minus 15,5 millioner dollar i 4. kvartal 2017, sammenlignet med et resultat på minus 22,1 millioner dollar i samme periode året før.Driftsresultatet endte på minus 11,9 millioner dollar i kvartalet, mot minus 13,1 millioner dollar i 4. kvartal 2016.Driftsinntektene beløp seg til 629.853 dollar, opp fra 15.381 dollar ved samme korsvei i fjor. Totalt endte 2017 med et underskudd på 100,1 millioner dollar, mot et underskudd på 88,9 millioner dollar i 2016.Markedsføres for nye oppdragSelskapets eneste eiendel er boreskipet Deepsea Metro I som drives av Odfjell Drilling.Siden en kontraktsterminering i tredje kvartal, har boreskipet ligget i Labuan i Malaysia i påvente av nye oppdrag.Boreskipet markedsføres aktivt over hele verden for å holde det i gang og unngå å legge det i kaldt opplag. Ifølge selskapet eksisterer det muligheter, men konkurransen er tøff. Boreskipets bokførte verdi var på 314 millioner dollar ved utgangen av kvartalet, skriver selskapet som i januar innhentet verdivurderinger fra to uavhengige meglere.Den ene anslo en verdi på 325 millioner dollar, mens den andre verdsatte boreskipet til 380 millioner dollar.- På grunn av markedsforholdene, den nåværende sysselsettingen og markedsutsiktene er styret av den mening at den bokførte verdien reflekterer et beste estimat, skriver styret i rapporten.Sammenlignet med verdivurderingen gjort i tredje kvartal 2017, er det verdt å merke seg at megleren med den laveste vurderingen har senket verdianslaget sitt med ytterligere 45 millioner dollar, mens den andre har økt det med 50 millioner dollar. Ingen bedring på kort sikt- Svekkelsen av rigg- og oljeservice-markedet har fortsatt i 2017, og selskapet ser ingen tegn til en betydelig bedring på kort til medium sikt.Det pekes på at det fortsatt er en betydelig pipeline av nybygde boreskip som kommer fra verftene, og at trenden med å utsette levering har fortsatt.Selskapet venter at dyp- og ultradypvannsmarkedet vil fortsette å være preget av overkapasitet i en periode fremover.