<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Håver inn på jeanssultne nordmenn

Mens klesbransjen i Norge hadde en salgsnedgang på 1,2 prosent i fjor, økte Stay Hungry omsetningen med 12 prosent.

Publisert 17. mars 2018
Oppdatert 17. mars 2018
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 302 ord
lead

(Finansavisen): I fjor omsatte den norske distributøren og agenten Stay Hungry for nesten 38 millioner kroner, en økning på nesten 12 prosent fra året før.- Det er en tøff bransje, og vi påvirkes også av at kjøpesentrene og kleskjedene opplever nedgang. Jeg er stolt og glad over resultatet, men jeg er aldri fornøyd. Sånn tror jeg man må tenke for å ha kapasitet til å vokse videre, sier Tone Næss, daglig leder og eneeier av Stay Hungry, til Finansavisen.Samtidig som omsetningen har økt, har selskapet levert gode resultater, med driftsmarginer på mellom 25 og 30 prosent de to seneste årene. I samme periode har Næss tatt ut over 20 millioner kroner i utbytte.Vekst i jeansSelskapet er distributør og importør av det svenske dunjakkeprodusenten Svea, og solgte rundt 19.000 dunjakker fra Svea i fjor. - Svea står for omtrent halvparten av omsetningen vår og er ekstremt viktig for oss. Det handler om å bygge en merkevare og holde det sterkt nok i markedet, både med tanke på pris, profil og kvalitet. Vi selger ekstremt mange jakker. Norge er et jakkeland: Det er kaldt, så kvalitet i yttertøy er viktig for alle, sier Næss til Finansavisen.Stay Hungry leverer sine merker til omtrent 500 norske butikker, jevnt fordelt mellom kjeder og frittstående butikker. På kundelisten finnes blant annet Varner-eide Carlings og Urban. Salget av jeansmerkene Lee og Wrangler fortsetter å øke, oppgir Næss til avisen.Syv mill. på seks månederI fjor åpnet Stay Hungry to outlet-butikker, en utenfor Stavanger og en Lee-outlet på Vestby. Disse butikkene inngår i selskapet Stay Friends, hvor Næss eier 85 prosent. Butikken på Vestby omsatte ifølge Finansavisen for 7 millioner kroner, og endte på et resultat på 1,5 millioner kroner før skatt. - Jeg tviler på at noen andre har åpnet ny butikk og fått et slikt resultat av seks måneders drift, sier Næss til avisen.