Shipping utgjør omtrent tre fjerdedeler av Bergshav-konsernet. Bergshav har blant annet eierskap i to aframax-tankere, et panamax-skip, nå produkt/kjemikalieskip og 11 små gasskip gjennom selskapet B-Gas, skriver DN.- Vi har jo investert det vesentlige av formuen i den bransjen som har høyest risiko. Dermed jobber vi mye med å redusere risikoen, og det er dette som gjør at vi klarer å levere sorte tall til tross for at vi er inne i den største nedturen i bransjen på mange år, sier Atle Bergshaven (71) til avisen.Det sårlige tankmarkedet frister nå Bergshaven til å kjøpe mer. Han er særlig interessert i å kjøpe flere aframax-tankskip; gjerne tre til fem stykker i løpet av året.- Vi er i posisjon til å tenke motsyklisk. jeg ser på nedturen i tank mer som en mulighet enn en trussel, sier han og forklarer til avisen at et ti års aframax-skip nå koster rundt 20 millioner dollar mens et nytt koster rundt 50 millioner dollar.- Hvor mange vi kjøper avhenger av i hvilken grad vi får med oss finansielle partner. Vi har noen fiskegarn ute og vi ser på kandidater og forhandler om mulige kjøp, sier Bergshaven.