Etter Tesla-sjef Elon Musks spektakulære twittermelding om at han ønsker å ta Tesla av børs, har oppmerksomheten i finansmarkedene vært sentrert rundt det visjonære bilselskapet.Å ta et selskap med en markedsverdi på over 60 milliarder dollar av børs er ikke bare-bare, og en eventuell privatisering av selskapet vil være den største i historien, kledelig til den eksentriske Tesla-sjefen. Hvordan skal så dette gå til? Ifølge Leslie Picker, journalist i CNBC med ekspertise på blant annet private equity, er ikke et gjeldsfinansiert oppkjøp (LBO) særlig aktuelt i dette tilfellet, siden selskapet ikke generer nok kontantstrøm til å dekke rentekostnadene ved denne typen oppkjøp.Det tror ikke Dwight Scott i Blackstone hellerDet er dermed mest sannsynlig at løsningen vil kreve en finansiering som primært inneholder egenkapital.I tweeten der Musk annonserer at han ønsker å ta Tesla av børs, er intensjonen å gjøre det på 420 dollar aksjen. Dette impliserer en selskapsverdi på svimlende 71,4 milliarder dollar, eller 600 milliarder norske kroner.Ved første øyekast kan det virke nærmest umulig for Musk å finne tilstrekkelig kapital, men ifølge CNBC kan det være mulig å lykkes for Musk med bare halvparten av de 600 milliardene. Musk eier selv 20 prosent av aksjene i Tesla, videre eier T. Rowe Price 9,1 prosent, Fidelity 8,2 prosent, Baillie Gifford 7,7 prosent og Tencent 4,9 prosent. De fem største aksjonærene eier dermed over 50 prosent av de utestående aksjene.Hvis Musk evner å få med deg disse investorene, vil kapitalen som kreves beløpe seg til nærmere 300 milliarder kroner, mener David Whiston i Morningstar.- Finansieringen må komme fra tech-investorer, som f. eks Softbank eller Tencent, statlige investeringsfond eller styrtrike Silicon Valley-investorer, skriver Whiston i en melding.George Galliers, administrerende direktør i Evercore ISI, deler denne oppfatningen og sier til CNBC at strategiske investorer må kjøpe 15-20 prosent av aksjene, to-tre private investeringsselskap eller statlige investeringsfond kjøper 10 prosent og noen av av de største i den eksisterende aksjonærbasen eller noen mindre fond må plukke opp resten.Strategiske investorer som SoftBank og Tencent burde være interessert i denne avtalen mener Whiston.- Tech-industrien elsker Elon. Jeg blir overrasket om SoftBank ikke vil ha noe å gjøre med avtalen, og jeg vil bli overrasket om Tencent ikke er interessert i å kjøpe mer (mer enn de 4,9 prosentene selskapet eier, red. adm.), sa Whiston til CNBC forrige uke.Mandag viser det seg imidlertid at det japanske konglomeratet, SoftBank Group, ikke skal være interessert i avtalen, skriver Bloomberg. Nyhetsbyrået skriver at selskapet allerede har valgt sitt "bet" på fremtidens bilindustri ved å gå inn med 2,25 milliarder dollar i General Motors. Oljefondet en mulig aktørAv statlige investeringsfond et det to aktører som er særlig interessante, nemlig Saudi Arabia PIF, og ikke minst, NBIMs Statens pensjonsfond - utland (oljefondet).Inntil mandag trodde man at Saudi Arabia PIF sitter på omtrentlig tre prosent av aksjene i Tesla, til en verdi av to milliarder dollar. Dette utgjør under én prosent av fondet og CNBC mener at Saudi Arabia PIF er en naturlig interessent.Mandag kveld norsk tid oppdaterte Tesla-sjefen markedet i en melding. - I to år har Saudi Arabias statlige investeringsfond kommet til meg med ønsket om å ta Tesla av børs ved opptil flere anledninger. De møtte meg først i starten av 2017 for å vise denne interessen på grunn av viktigheten av å diversifisere bort fra olje, sier Musk i meldingen før han fortsetter.- Nylig har investeringsfondet fra Saudi Arabia kjøpt nærmere fem prosent av Tesla-aksjen direkte i markedet, og de spurte om et nytt møte. Møtet ble avholdt den 31. juli, heter det i meldingen fra den visjonære gründeren.Under møtet skal administrerende direktør for fondet ha uttrykt at han synes det er synd at Musk ikke hadde gått med på å ta selskapet av børs sammen med fondet på et tidligere tidspunkt, heter det i meldingen. Direktøren skal også ha gitt sterkt uttrykk for å støtte finansieringen av å gjøre Tesla til et privat selskap.Allikevel, Ifølge Reuters, skal opptil flere kilder som er kjent med PIFs strategi mene at fondet ikke er involvert i noen form for finansieringsprosess av Teslas mulige exit fra børs på nåværende tidspunkt.Saudi Arabia PIF ønsket ikke å kommentere saken mandag.Det kan se ut til at dramaet rundt Tesla og det statlige investeringsfondet fra oljestormakten i midtøsten bare såvidt har begynt. Oljefondet, som er verdens største statlige investeringsfond, eide 0,48 prosent av de utestående aksjene i Tesla ved årsskiftet og må derfor også ta stilling til den mulige privatiseringen av Tesla. - Vi kommenterer ikke investeringer i enkeltselskap, sier Marthe Skaar, presseansvarlig i NBIM, til Hegnar.noBankmenn og advokater på trappeneEtter å ha publisert pressemeldingen på Tesla sine nettsider mandag kveld, var den uberegnelige 47-åringen tilbake på Twitter.Her offentliggjorde han at oppkjøpsfonet Silver Lake og investeringsbanken Goldman Sachs skal fungere som finansielle rådgivere, og Wachtell, Lipton, Rosen & Katz and Munger og Tolles & Olson skal bidra som rettslige rådgivere i den potensielle transaksjonen som vil ta selskapet av børs.Som om sagaen ikke allerede inneholder nok dramaturgi, så melder Reuters natt til tirsdag norsk tid at Silver Lake ikke vurderer å ta del i den potensielle Tesla-avtalen. Verken Goldman Sachs eller Silver Lake ønsker å kommentere saken på nåværende tidspunkt.Kan være krimineltTeresa Moody, tidligere advokat i Securities and Exchange Commission (SEC) tror det vil komme reaksjoner mot Musks uttalelser på Twitter.- Jeg tror SEC vil reagere kraftig på dette. Det vil komme sanksjoner. Hvis uttalelsene var falske eller villedende, så er dette kriminelt, sier Moody til Bloomberg .Moody mener at SEC må finne ut av om det var oppriktig og sant det som ble offentlig gjennom Musks Twitter-konto, og hvorvidt Twitter er et egnet og anerkjent medium for offentliggjøring av denne typen informasjon.- Dette er et fundamentalt spørsmål om offentliggjøring av relevant informasjon og om Twitter kan anerkjennes for å være en tilfredsstillende kanal for dette. Han deler også, på en humoristisk måte, at selskapet kan gå konkurs. Har han blokkert noen fra å kunne se postene sine? Offentliggjøring av informasjon må være bred og ikke-ekskluderende, sier den høytstående advokaten til nyhetsbyrået.Advokaten stiller også spørsmål om prisen på 420 dollar per aksje egentlig bare var en spøk med en referanse til noe helt annet.- Er prisen på 420 dollar en legitim pris, eller er det egentlig bare en referanse til marihuana (4/20 er kodespråk som refererer til røyking av cannabis, red. adm.), sier Moody til Bloomberg.Så gjenstår det å se om Musk er den perfekte krysning mellom Einstein og Edison eller om han bare har lagt inn en god søknad om å bli cellekamerat med Madoff. Se også: Ikke uvanlig at pensjonsfond eier bilprodusenter