Tomra avholder kapitalmarkedsdag fredag, og aksjen steg fra start i dagens handel, etter å ha oppdatert sine finansielle mål for årene 2018 til 2023 før børsåpning.Tomra Systems har et mål om en omsetningsvekst på over ti prosent, samt en ebita-margin på over 18 prosent og et utbyttegrad på 40-60 prosent i samme periode.Les også: Ett aksjetips fra DNB MarketsAnalytiker Mikkel Nyholt i Carnegie synes ifølge TDN Direkt målene Tomra legger frem er relativt på linje med hva som var forventet, samt de eksisterende målene for perioden 2013-2018.- De har tidligere sagt fire-åtte prosent for Collection og 10-15 prosent for Sorting, så rundt regnet blir de omtrent ti prosent og det er det vi ligger inne med fremover også, sier han til nyhetsbyrået.Nokså ambisiøstNår det gjelder målet om over 18 prosent i ebita-margin mener analytikeren det er oppnåelig, men nokså ambisiøst, og han tror ikke selskapet vil nå det allerede neste år.- Jeg ligger inne med 15 prosent nå ut 2020, så det er klart at målet der er høyere enn hva estimatene har vært og hvis man ser på hva de har levert så langt så har det vært under mål så langt i Sorting og i nedre del av intervallet på Collection. Så det er et ambisiøst marginmål på gruppenivå, men jeg tror ikke det er uoppnåelig på noen som helst måte, sier han.Årsaken til at Nyholt ikke tror Tomra vil nå 18 prosent i ebita-margin i 2019, er blant annet at det vil medføre høyere driftskostnader for selskapet i Collection-segmentet for å posisjonere seg for muligheten for nye markeder. - Det kommer til å senke marginen der foreløpig, sier han og viser til at en såkalt «through put»-modell, der Tomra selv står for alle kostnader ved å etablere pantesystemene og tar en avgift per flaske som returneres, bidrar til dette. Les også: Tomra vil bli utbyttemaskinFor øvrig tror Nyholt i Carnegie at årsaken til at selskapet velger å kommunisere felles mål for hele gruppen, og ikke fordelt på ulike segmenter som i 2013, skyldes at Tomras teknologi i større grad er anvendbar på tvers av segmentene og at segmentene i dag støttes mer av de samme megatrendene.