<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Maxbo pålegges 88 parkeringsplasser til sykkel

- Det er ingen som kommer på sykkel til Maxbo for å hente med seg et badekabinett.

Publisert 14. jan. 2019
Oppdatert 14. jan. 2019
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 252 ord
lead

Maxbo på Sinsen i Oslo får ikke godkjent reguleringsplanen siden de ikke i tilstrekkelig grad har tilrettelagt for syklister.– Det er ingen som kommer på sykkel til Maxbo for å hente med seg et badekabinett eller en pall med Leca-blokker, sier adm. direktør Jens Jalland i Løvenskiold Eiendom til Estate Nyheter.– Hvis vi skal tilrettelegge for 88 parkeringsplasser for sykkel, må antall p-plasser for bil reduseres fra 70 til 26. Det sier seg selv at man ikke kan drive et byggevarehus på en slik måte, fortsetter Jalland.Bakgrunnen for at bystyret må ta stilling til reguleringsforslaget for eiendommen ved Sinsen-krysset i Oslo, er at Løvenskiold Eiendom i 2002 gikk med på Oslo kommunes forslag om å flytte Maxbo-butikken for å få plass til Sinsen T-banestasjon.Erstatningstomten de fikk av Oslo kommune, og oppførte et nytt Maxbo byggevarehus på like ved, var imidlertid uregulert. Når selskapet nå ønsker å få bekreftet eksisterende bruk gjennom en reguleringsplan, sier Plan- og bygningsetaten (PBE) nei. Bakgrunnen for avslaget er blant annet at «forretningsvirksomheten fortsatt blir sterkt bilbasert»– Forretningens plassering rett i nærheten av T-banen og buss, gjør at det ikke er behov for å tilrettelegge for biltransport i den grad som reguleringsforslaget tilrettelegger for, skriver etaten.Men avtalen mellom Oslo kommune og Løvenskiold Eiendom ligger fast, slik at Maxbo på Sinsen kan fortsette driften som i dag. Selskapet ønsker en reguleringsplan for å sikre seg i tilfelle brann. Om bygningen brenner ned må selskapet søke om ny rammetillatelse og da er det viktig å ha en reguleringsplan, ifølge Estate Nyheter.(©NTB)