<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Walt Disney satser og er ikke redd for Netflix

Walt Disney knuste forventningene da selskapet la frem tall for fjorårets siste kvartal. Fremover vil strømningstjenester være hovedfokus for underholdningsgiganten.

Publisert 5. feb. 2019
Oppdatert 5. feb. 2019
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 271 ord
lead

Det integrerte underholdningsselskapet Walt Disney presenterte tall for sitt regnskapsmessige første kvartal 2019 etter stengning tirsdag.Selskapet knuste forventningene med et resultat per aksje på 1,84 dollar, mot ventet 1,55 dollar og 1,89 dollar per aksje ved samme korsvei året før.Topplinjen kom inn på 15,30 milliarder dollar, mot ventet 15,14 milliarder dollar og 15,35 milliarder dollar året før.Selskapet leverte en fri kontantstrøm på 904 millioner dollar, mot 1.256 millioner dollar i fjor.Studio Entertainment, segmentet som blant annet omfatter film og teater, leverte svakt, og omsetningen falt så mye som 27 prosent fra året før. Driftsresultatet for segmentet endte ned hele 63 prosent.Fjorårets resultat fra Studio Entertainment inkluderte svært sterke resultater fra Star Wars og Thor: Ragnarok.Disney-konsernet har vært eminente til å tilpasse og fornye seg helt siden 1920-tallet. Selskapet som i dag driver TV-kanaler som ABC, ESPN og Disney Channel, fornøyelsesparker, hoteller, film- og teaterproduksjon, cruiseskip samt produserer produkter og merchandises, vil nå satse enda tyngre på streamingtjenester. Selskapet frykter dermed ikke konkurransen fra Netflix, Amazon eller HBO.I forbindelse med resultatfremleggelsen uttalte CEO Bob Iger at streamingtjenesten ESPN+ nå har over to millioner betalende abonnenter. Disney+, en strømmetjeneste for Disneys filmer og annet innhold, vil komme ut i markedet i løpet av året.- Å bygge en robust streamingtjeneste er vår prioritet nummer én. Vi vil fortsette å investere i eksepsjonelt innhold og innovativ teknologi for å skape suksess på dette området, heter det fra Iger i rapporten.Omsetningen fra Direct-to-Consumer and International, der strømningstjenestene inngår, omsatte for 918 millioner dollar, ment tapte 136 millioner dollar på driften.Aksjen endte opp 0,77 prosent i ordinær handel, men la på seg ytterligere 0,75 prosent i etterhandelen.