<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kan bli redningen for Bjørn Kjos og Norwegian

Publisert 26. mars 2019
Oppdatert 26. mars 2019
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 223 ord
lead

(Finansavisen): Norwegian har de seneste årene hatt problemer med langdistanseflyene sine, Boeing 787 Dreamliner, men nå spiller flyene en viktig rolle for å få passasjerer trygt frem.- En Dreamliner har nesten det dobbelte av kapasiteten til mindre 737 NG- og 737 MAX-fly, og kan derfor erstatte to avganger, sier Kjos til Finansavisen.Selskapet får nå benyttet seg av dreamlinerne som ikke er i drift på grunn av lavsesong. Kjos forteller også at belegget på langdistanseflyvingene nå er over 90 prosent.- Vi er fremdeles største europeiske operatør til New York. Vi ser en bedre utvikling på langdistanse enn kortdistanse for øye­blikket, sier konsernsjefen.For å øke belegget ytterligere på langdistanse, søker ledelsen aktivt samarbeidspartnere. Store aktører både i USA og Asia er allerede ved samtalebordet, selv om ingenting er signert ennå.- Klarer vi å få passasjerer fra andre byer i USA enn de største, til å komme seg til eksempelvis New York, kan vi ta dem med til Europa, sier Kjos til Finansavisen. Han tror det er mulig å befeste posisjonen ytterligere ved å samarbeide med andre.Selv om Norwegians «overskudd» av langdistansefly for øyeblikket bistår med trafikken, skal flyene i egne ruter mot sommeren.- Vi forbereder oss på det verste, men håper på det beste, forteller Kjos til Finansavisen.- Har dere opplevd fall i bookinger grunnet MAX-problemene?- Nei, bookingene er som de skal være, avslutter Kjos.