<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Hansson ser positiv effekt fra Midtøsten-konflikt

Krigshandlinger kan skape furore i tankmarkedet. 

Publisert 29. juli 2019
Oppdatert 27. aug. 2019
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 288 ord

Den Sandefjord-baserte skipsrederen Herbjørn Hansson tror spenninger i Midtøsten vil kunne gi en positiv effekt for hans tankrederi Nordic American Tankers, skriver selskapet i et aksjonærbrev.  De siste ukene har spenningsnivået i Midtøsten eskalert. Med dronenedskytninger, kapring av oljetankere og annen krigsnær virksomhet er det utvilsomt en konstant spenning i området. Selv om tankratene ikke har fått skikkelig fart på seg så langt, har geopolitiske spenninger historisk sett gitt ratene et løft.Rederiet skriver videre at en normal sesongmessig nedgang rammet tankmarkedet i andre kvartal. Selskapet oppnådde på timecharter-basis rater på 14.500 dollar dagen for sine suezmax-skip i kvartalet. Til sammenligning har selskapet tidligere opplyst at det har en cash break-even rate på 16.750 dollar per dag. Fortsetter utbytteflommenNordic American Tankers er kjent for sin kompromissløse utbyttepolitikk. Hansson har ikke tenkt til å endre denne med det første, og betaler utbytte for 88. kvartal på rad. For andre kvartal vil aksjonærene motta 0,01 dollar per aksje. Tankrederiet mener videre at andre halvår 2019 og 2020 vil være sterke perioder for tankmarkedet. - Vi venter et sterkere marked i andre halvår. Vi tror at 2019 samlet sett vil bli bedre enn 2018. Vi tror også at 2020 vil være et sterkt år for våre tankskip, heter det.Med et forventet sterkere markedet varsler Hansson høyere utbytter. - Med sterkere forhold for tankmarkedet, forventer vi at utbyttekapasiteten til Nordic American Tankers vil øke betraktelig, heter det videre. Kontaktet om samarbeidNAT skriver videre at det har de siste månedene blitt kontaktet av industrielle aktører som ønsker samarbeid.- Det indikerer at NAT blir ansett som en attraktiv investeringsmulighet, skriver selskapet om interessen. Selskapet har bedt de interesserte aktørene om å kjøpe aksjer i selskapet. NAT har nå en flåte på 23 Suezmax-skip, og vil slippe de fullstendige tallene for andre kvartal 16. august.