For de med vilje og evne har det vært gode muligheter for å sikre seg bra offshoretonnasje til en billig penge i kjølvannet av krisen som skyllet inn over olje- og offshorenæringen i 2014.Spesielt det siste halve året er det gjennomført flere transaksjoner.Nå har enda et plattform forsyningsskip (PSV) fått nye eiere, og igjen dreier det seg om et skip tilhørende det indiske offshorerederiet Global Offshore Services.KriseprisI april var det Øystein Stray Spetalens offshorerederi Standard Drilling som fikk tilslaget på indernes 2014-bygde PSV «Olympus» etter en rettsprosess initiert på Gibraltar.Denne gangen er det den fire år eldre PSV-en «Cristal» som skal være solgt, opplyser kilder til Hegnar.no. Kjøperen er foreløpig ukjent. Mens Howe Robinson Partners håndterte salget av «Olympus», ble oppdraget med å selge «Cristal» tildelt det norske skipsmeglerhuset Fearnley Offshore Supply. Etter det Hegnar.no erfarer skal det være enighet om en pris på rundt 5 millioner dollar, eller om lag 43 millioner norske kroner, for skipet som er bygget av Havyard Ship Technology.Må påkostesKjøperen må imidlertid påregne å måtte ut med betydelige beløp til reaktivering, klassing og oppgraderinger.«Cristal» har nemlig ligget en lengre periode i opplag i ved Havyards verft i Leirvik etter returen fra Brasil, der det var på et langsiktig oppdrag for Petrobras, som ble tildelt i 2011.Det betyr at totalprisen fort kan ende over det Standard Drilling betalte for «Olympus»; 8,1 millioner dollar, eller nær 70 millioner kroner. Hegnar.no har tidligere omtalt at prisene for moderne PSV-er på vei opp ettersom markedet blir bedre. Det bekrefter også det seneste salget, men nivået er fortsatt ekstremt lavt.Prisen Standard Drilling betalte i april tilsvarte en rabatt på hele 82 prosent fra den estimerte nybyggprisen på 44 millioner dollar. «Olympus» er forøvrig allerede på jobb i Nordsjøen.Trofast Havyard-kundeGlobal Offshore Services BV ble etablert som et heleid datterselskap av Global Offshore Services Ltd. India i 2010 for å fokusere på Afrika, Brasil og Nordsjøen.I 2012 kom tyske DVB Bank inn på eiersiden med en andel på rundt 32 prosent.Ifølge rederiets hjemmeside består flåten nå av tre PSV-er – alle bygget av Havyard, - og et Kina-bygd ankerhåndteringsskip (AHTS). Minst ett av disse ligger i opplag.