– 10-12 prosent av global handel har reisevei gjennom Suez-kanalen, og shipping generelt - er en utrolig viktig del av den globale økonomien, og står for så mye som 90 prosent av global handel, sier John Wobensmith, konsernsjef i Genco Shipping and trading.
Han mener bransjen har vært heldige med at man klarte å få løs Evergreen-skipet Ever Given, som grunnstøtte forrige uke, så raskt som man gjorde.
– Det er fortsatt 400 skip so står «fast» i kanalen og venter på klarsignal for å passere gjennom kanalen, sier Wobensmith, som regner med det vil gå ytterligere en uke før man er tilbake til normalt.
Evergreens Ever Given blir tauet ut av kanalen, og Genco-sjefen mener det er på tide å utvide Suez.
– Det første man trenger å se nærmere på - er å utvide Suez. Ikke bare for å unngå situasjoner som Evergreens, men også for å møte økt skipsfart, sier Wobenwith.
Han viser til at blant annet Panama-kanalen har blitt utvidet tidligere.