<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bank of America plukker seks «gullklumper i en haug med grus»

Det volatile kinesiske markedet kan være vanskelig å manøvrere. Nå har Bank of America gitt en pekepinn på hvor investorene kan starte. 

Publisert 25. aug. 2021
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
Article lead
+ mer
lead
GULLKLUMP: Pony Mas Tencent blir trukket fram som en gullklump i det kinesiske markedet.  Foto: Bloomberg
GULLKLUMP: Pony Mas Tencent blir trukket fram som en gullklump i det kinesiske markedet.  Foto: Bloomberg

Analytikere i Bank of America har plukket kinesiske aksjer de anser for å ha gode businessmodeller og som i tillegg ikke er avhengige av økonomiske trender.

Det kan hjelpe dem til å skille seg ut i et volatilt marked.

Asia-markedene krasjer nemlig en gang hvert tredje år, sammenlignet med en gang hvert tiende år, ifølge amerikanske Ajay Singh Kapur, analytiker i Bank of America.

Det gjør det ekstra vanskelig å finne gode aksjer å plukke i det kinesiske markedet.

– Å fiske ut selskaper som kommer til å levere konsistent blir som å finne gullklumper i en haug med grus, sier Kapur i et notat til sine klienter.

Nå har imidlertid Bank of America gjort jobben og har lagt flere kriterier til grunn for sine funn:

  • Selskapene har en medianmarkedsverdi på 26 milliarder dollar
  • Kursmålene impliserer en oppside på minst 20 prosent vekst
  • Har minst kjøp- eller holdanbefaling

Meglerhuset understreker at aksjene ikke er anbefalinger og at hver investor må gjøre sin egen bakgrunnssjekk før man investerer.

Tencent

Spill- og sosiale medier-gigant Tencent er blant de største navnene som har blitt offer for kinesiske myndigheters jernhånd den senere tiden. Aksjene har falt 20 prosent hittil i år.

Likevel rapporterte tech-giganten bedre enn ventede resultater i andre kvartal og resultatet økte med 29 prosent fra i fjor, ifølge Reuters. Ledelsen i selskapet sier det har tiltro til at de kan innrette seg etter myndighetens reguleringer, sa toppsjef Martin Lau i kvartalspresentasjonen.

Anta Sports

Sportsskoselskapet Anta Sports er en av Kinas egenproduserte merker som middelklassen rundt om i verden har fått øynene opp for. 

Ifølge Bank of America er det ventet at resultatet vil øke med hele 82,1 prosent det neste året.

Techtronic

Elektroverktøyselskapet Techtronic eier merker som Milwaukee, Ryobi og Hoover og salgene steg med 52 prosent sammenlignet med fjoråret. Bunnlinjen steg hele 57,9 prosent til 524 millioner dollar.

China Tourism Group

China Tourism Group Duty Free Corp. (CITS) er en statseid operatør av kinesisk taxfree-drift og turisme. 

Som et ledd i å øke pengebruken har kinesiske myndigheter oppfordret til å opprette taxfree-butikker rundt om i Kina. Det gjør at resultat pr. aksje i CITS er ventet å stige med 53,2 prosent det neste året, ifølge Bank of America.

Midea

Hvitevareselskapet Midea Group rapporterte et resultatet etter skatt på 999 millioner dollar i første halvår. Det er opp 5,5 prosent samme periode i 2019, før pandemien slo inn.

Hittil i år er aksjen imidlertid ned 25 prosent.

Foshan Haitian

Foshan Haitian er en stor produsent av soyasaus og krydder. Selskapet rapporterte et resultat på 1,95 milliarder yuan – 2,7 milliarder kroner – opp 21 prosent fra i fjor. 

De neste 12 månedene er det ventet at selskapet vil øke resultat pr. aksje med 31 prosent.