Alphabet leverte en omsetning på 69 milliarder dollar i tredje kvartal, hvilket var under forventingene. I etterhandelen på Wall Street faller aksjen rundt 6 prosent.
Resultatene for årets tredje kvartal var lavere enn analytikernes forventninger både på topp- og bunnlinjen, der blant annet annonseinntekter fra YouTube skuffet.
Dette er de viktigste tallene fra rapporten sammenlignet med hva Wall Street forventet av selskapet, i følge Bloomberg:
Inntektsveksten avtok 41 prosent til 6 prosent sammenlignet med fjoråret. Alphabet sliter med nedgang i annonseutgifter fra selskaper.
Sett bort ifra én periode tidlig i pandemien, er dette den svakeste veksten Alphabet har opplevd siden 2013. YouTube-annonseinntektene falt rundt 2 prosent fra 7,21 milliarder dollar for et år siden, til 7,07 milliarder dollar. Analytikere ventet en økning på rundt 3 prosent. Alphabet rapporterte en samlet annonseinntekt på 54,48 milliarder dollar i løpet av kvartalet, hvilket er noe opp fra året før.
Annonseinntekter er svært viktig for Alphabet, særlig fra søkemotoren Google og videotjenesten YouTube, da de samlede annonseinntektene utgjør rundt 80 prosent av inntektene deres.