<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Over halvparten av storkontraktene til utenlandske entreprenører

Så langt i år har 52 prosent av de store veiprosjektene her i landet gått til utenlandske selskaper, viser en gjennomgang fra Veidekke.

Publisert 13. juni 2021
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 157 ord
Article lead
lead
FORTVILER: Julie Brodtkorb maner til handling fra politikerne.  Foto: Andreas Klemsdal
FORTVILER: Julie Brodtkorb maner til handling fra politikerne.  Foto: Andreas Klemsdal

Selskapet har gått gjennom alle samferdselskontrakter verdt over en halv milliard kroner innen vei og bane fra 2017, og de har skilt mellom norske/skandinaviske aktører og utenlandske aktører, skriver VG.

I 2017 gikk 9 prosent av disse kontraktene til utenlandske selskaper, mens tallet hadde økt til 43 prosent i 2020.

Administrerende direktør Julie Brodtkorb i Maskinentreprenørenes Forbund systemet ekskluderer norske selskaper. Løsningen er å dele opp prosjektene, mener hun.

– Når til og med giganten Veidekke opplever dette, da må politikerne våkne, sier hun.

Den tidligere Høyre-statssekretæren får støtte fra Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum.

– En ny regjering må få på plass en strategi for at samferdselsprosjekt og offentlige anbud i Norge i størst mulig grad går til norske selskaper og norske arbeidsplasser, sier han.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) er villig til å se på størrelsen på kontraktene.

– Vi ønsker at norske aktører skal lykkes, men vi ønsker at utenlandske aktører også skal være her. Vi må finne en balansegang, sier han.

(©NTB)