<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Publisert 5. mars 2021 kl. 19.58
Oppdatert 9. mars 2021 klokken 08.45
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 447 ord
BRUKER SJABLONGER:Oslo kommune har benyttet sjablonger ved eiendomstaksering basert blant annet på ulike typer næringseiendom og geografiske områder. Foto: Andreas Fredriksen

Eiendomsskatt fra A til Å

Kommunene er skattekreditor og eiendomsskattekontoret i kommunen skriver ut eiendomsskatten. En nemnd oppnevnt av kommunestyret, er klageorgan. Domstolskontrollen blir derfor viktig, mener artikkelforfatteren.

Advokat Morten Fjermeros - Bull & Co Foto: Bull & Co

Dagens eiendomsskattelov er fra 1975 og har ikke gjennomgått en teknisk revisjon i samme grad som skatteloven og merverdiavgiftsloven. Det er den enkelte kommune som bestemmer om det skal utskrives eiendomsskatt. Ifølge SSB ble det i 2020 skrevet ut eiendomsskatt i 319 kommuner og i 2019 ble det i alt innbetalt cirka 14,7 milliarder kroner i eiendomsskatt. Oversikten fra SSB viser at cirka 7,6 milliarder gjaldt bolig eller fritidseiendom og resterende beløp ulike typer næringseiendom.

Har en kommune besluttet at det skal utskrives eiendomsskatt for 2021, må som hovedregel eiendomsskatteutskrivningen skje før 1. mars 2021. Skjer utskrivning etter fristen, bør vedtaket påklages. Utskrivingsvedtaket vil da normalt være ugyldig.

Kommunen kan bestemme at eiendomsskattegrunnlaget for boliger skal være 70 prosent av verdien som ble benyttet for formuesbeskatningen (uten reduksjoner) året før. Kommunen slipper da å taksere de aktuelle boligeiendommene.'

Taksering hvert 10. år

Dersom kommunen ikke har besluttet å benytte verdien ved formuesfastsettelsen samt for øvrige eiendommer i kommunen, må utskrivning av eiendomsskatt skje på grunnlag av en eiendomsskattetaksering. Eiendomsskattetakseringen skjer i utgangspunktet hvert 10. år på grunnlag av verdien 1. januar i takseringsåret. Innen 10-årsperioden ligger eiendomsskatteverdien fast, med mindre det skal skje omtaksering som følge av at eiendommen ødelegges eller påbygges i 10-årsperioden.

Det er akseptert at kommunen benytter sjablonger som et hjelpemiddel, ved takseringen. Oslo kommune har for eksempel benyttet sjablonger basert blant annet på ulike typer næringseiendom og geografiske områder. Selv om det benyttes sjablonger, skal det ved taksering foretas befaring.

Finansdepartementet har uttalt at selv om det benyttes sjablonger, kan ikke eiendomsskattegrunnlaget overstige den enkelte eiendoms omsetningsverdi. Det er viktig å merke seg at det er en «objektivisert omsetningsverdi» det her siktes til. Har eiendommen en høyere eller lavere omsetningsverdi fordi det er inngått gunstige eller ugunstige leiekontrakter, skal ikke dette influere på eiendomsskattegrunnlaget. Har eiendommen en dårligere stand eller beliggenhet og takstverdien av denne grunn overstiger omsetningsverdien, er vedtaket ugyldig.

Videre har departementet uttalt at kommunen må følge et likhetsprinsipp. Dette innebærer at eiendomsskattetaksten må reflektere variasjonene i de ulike eiendommene på en forholdsmessig måte.

Seks ukers klagefrist

Klagefristen for eiendomsskatt er seks uker regnet fra det seneste av kunngjøringen av eiendomsskattelisten eller når denne var utsendt.

Skattyter kan klage over eiendomsskatteutskrivningen hvert år. At man ikke har klaget på eiendomsskattetaksten et tidligere år, innebærer derfor ikke at klageretten går tapt etterfølgende år. Har man klaget over samme forhold tidligere, kan man ikke klage over samme forhold senere i samme 10-årsperiode. Sivilombudsmannen har i uttalelse av 2019 kommet til at det foreligger et annet forhold når det «fremmes nye anførsler som innebærer at klageorganene må ta stilling til andre spørsmål enn ved den første klagen».

Advokat og partner Morten Fjermeros - Bull & Co