<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Publisert 2. des. 2021 kl. 18.50
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 534 ord
VIL HA GRENSE PÅ 3.000 KRONER: Men hva er et fornuftig tak for SV, Ap og Sp, spør artikkelforfatteren. Fra venstre SV-leder Audun Lysbakken, Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre og Sp-leder og finansminister Trygve Slagsvold Vedum. Foto: NTB

Boligskatt: Hvor går grensen?

Grov og unødvendig skatteinnkreving i kommunene er ikke lenger nok. Nå skal også staten kreve inn penger på hjemmet ditt, skriver Helge André Njåstad (FrP).

Arbeiderpartiet og resten av venstresiden ser ikke ut til å ha magemål når det gjelder å skattlegge folks hjem. Utfordringene med grov og unødvendig skatteinnkreving i kommunene er ikke lenger nok. Nå skal også staten kreve inn penger på hjemmet ditt.

Helge André Njåstad. Foto: NTB

Allerede før SV hadde lagt inn sine skatteføringer, mente regjeringen at alle boliger med en verdi på over 10 millioner kroner skal betale skatt til staten. I Oslo har en gjennomsnittlig enebolig en verdi på drøyt 13 millioner kroner, ifølge Huseiernes Landsforbund.

Jeg blir ikke forundret om verdisatsen for statlig boligskatt, eller formuesbeskatning på bolig, blir justert ned til 5 millioner i løpet av denne regjeringsperioden. For SV har nå fått forhandlet inn at det skal lages en ny metode for å bedre kunne verdsette dyre boliger. Jeg skal selvfølgelig utfordre SV på hva som er en dyrt nok for å betale dobbel skatt. For på toppen av dette skal du betale eiendomsskatt til kommunen, så klart. Dobbeltbeskatningen vil altså ramme mange, ikke få.

Det er på høy tid å diskutere hvor grensen går for hva folk skal betale for å eie bolig eller hytte. I FrPs alternative budsjett for 2022 setter vi en grense på 3.000 kroner i året per eiendom. Men hva er et fornuftig tak for SV, Ap og Sp?

Bakgrunnen for FrPs forslag er kommunenes misbruk av skatteinnkrevingen og regjeringens forslag om å innføre en statlig eiendomsskatt på toppen av den lokale.

Ikke bare betaler innbyggerne skatt på inntekt og næring. I tillegg betaler vi for tjenestene vi benytter, enten det er vann og avløp, lege, barnehage, SFO eller renovasjon. Er du så uheldig at du havner på eldrehjem, forsyner kommunen seg med nesten hele inntekten din.

Jeg har lenge kjempet en kamp for å få eiendomsskatten fjernet, men jeg innser at det nå er en tid for å begrense beskatningen med andre politiske grep.

Det er likevel vanskelig å forstå at kommuner eller Støre-regjeringen mener alvor med at eiendomsskatten er nødvendig i et land som allerede er skattedopa

Det er helt nødvendig å diskutere muligheten for å sette et tak. Jeg mener dette er et overkommelig og nødvendig grep så lenge skatten ikke ser ut til å bli avskaffet. Ikke engang SV kan mene at småbarnsfamilier og pensjonister skal måtte betale eiendomsskatt to ganger. Ved å sette et tak, vil vi i det minste gi husstandene og hytteeierne en forutsigbarhet på utgiftene, og så kan stat og kommune krangle om fordelingen.

I en tid der kostnadene for å bo holder på å fly i taket, så bør det være rom for å gi noe forutsigbarhet. Det er likevel vanskelig å forstå at kommuner eller Støre-regjeringen mener alvor med at eiendomsskatten er nødvendig i et land som allerede er skattedopa.

I behandlingen av kommuneproposisjonen for 2022, ble det vedtatt å utrede et tak for eiendomsskatten. Forslaget fikk flertall med FrP og Solberg-regjeringen, men ble ikke fulgt opp i forslaget til statsbudsjett for 2022.

Det hadde vært ryddig av regjeringen å følge anmodningen fra flertallet i Stortinget. Dessverre ligger det an til mye uryddig skatte- og avgiftspolitikk fra regjeringspartiene i årene som kommer.

Helge André Njåstad

Kommunalpolitisk talsmann i FrP