Det er ikke for å redusere CO2-utslippene norske myndigheter har besluttet å elektrifisere landet, det er for å kunne enkelt komme unna de territoriale EU-kravene for CO2-utslipp. Myndighetene vet at elektrifiseringen forverrer det globale CO2-utslippet.
Beslutningen ble tatt fordi det var så enkelt å gjennomføre. Bilavgiftssystemet for fossile biler i Norge var en åpen invitasjon til «genistreken»: Null avgift og momsfritak på elbiler satte hele karusellen i gang. Endelig kunne menigmann kjøpe seg en stor og flott bil, og det har han/hun gjort siden. Transportsektoren er utenfor kvotesystemet i EU, og elbilkarusellen gir således økonomisk gevinst.
Elektrifiseringen av Norge koster skattebetalerne betydelige beløp, både sett i lys av de store investeringskostnadene og de stigende strømprisene. Elektrifiseringen medfører, til alt overmål, en betydelig økning i globalt CO2-utslipp på grunn av økt kullforbruk.
Følgende tiltak må gjennomføres uten opphold:
Det vil koste betydelige beløp, samt gi enorme CO2-fotavtrykk, å elektrifisere sokkelen, og som en uomtvistelig konsekvens «stjeler» vi fornybar kraft som også kunne vært eksportert
Konsekvensen vil bli:
Gassen vi ikke brenner til generering av kraft til havs, blir i dag eksportert til et annet land og brent der. Det vil koste betydelige beløp, samt gi enorme CO2-fotavtrykk, å elektrifisere sokkelen, og som en uomtvistelig konsekvens «stjeler» vi fornybar kraft som også kunne vært eksportert.
Det samme gjelder det kolossale strømforbruket vi har planlagt til elbiler – denne strømmen ville, om den ble eksportert, også redusert bruken av kullkraft i Europa.
Debatten hadde vært mye enklere om vi hadde vært ærlige: Vi må stå frem og erkjenne at Norge utnytter fordelene av at EUs regelverk svikter, at vi reduserer våre nasjonale CO2-utslipp ved elektrifisering og at konsekvensen for Norges tilsynelatende lovlige behandling av EUs sviktende regelverk medfører betydelig økning av det globale CO2-utslippet. Dette kan ikke være EUs intensjon!
Henning Flingtorp
Ingeniør