<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Publisert 6. mai 2022 kl. 21.32
Oppdatert 6. mai 2022 klokken 21.32
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 571 ord
«Alt» er bærekraft: Og det må småbedriftene også snart forholde seg til, mener Gro Hovde Fiksdahl. Foto: NTB

Bærekraft må handle om mer enn klima og miljø

Det hjelper lite å sortere søppel, om man ikke tar ansattes arbeidsrettigheter på alvor. Det bør også småbedriftene ta inn over seg, skriver Gro Hovde Fiksdahl.

1.200 små og mellomstore bedrifter (SMB) landet rundt har nylig blitt spurt om deres markedsutsikter, digitaliseringsarbeid og bærekraftige utvikling. Dette SMB-barometeret viser at omtrent halvparten av de spurte har gjennomført, gjennomfører, eller skal gjennomføre bærekraftstiltak. Bærekraftstiltakene er imidlertid i all hovedsak rettet mot klima og miljø. Dette gjelder som hovedregel på tvers av virksomhetsstørrelser.

Virksomhetene trekker frem følgende eksempler på bærekraftstiltak; Tiltak knyttet til avfallshåndtering, kildesortering og resirkulering, å benytte mer miljøvennlige produkter og råvarer i produksjonen, tiltak knyttet til energisparing, å velge kortreiste varer og samle leveranser for å redusere utslipp i forbindelse med transport, samt å bytte ut fossile biler og maskiner med el-biler og elektriske maskinparker.

Selv om det er gledelig å se hvordan SMBer landet over har tatt miljøutfordringene på alvor og har begynt å endre måten de arbeider på, burde flere bedrifter økt bevisstheten også rundt dimensjonene av bærekraft som handler om sosiale forhold og selskapsstyring.

Det hjelper lite å sortere søppel om du ikke tar ansattes arbeidsrettigheter på alvor eller sikrer en sunn økonomi. Overnatting og servering har større fokus på sosiale forhold, og til en viss grad forhold knyttet til virksomhetsstyring, sammenlignet med andre bransjer. Noe overraskende er det at bygg- og anleggsbransjen ikke har mer fokus enn bransjesnittet på hverken sosiale forhold eller forhold knyttet til virksomhetsstyring, selv om dette kunne vært forventet gitt utfordringsbildet bransjen står ovenfor.

Det fremgår av undersøkelsen at kun 17 prosent av virksomhetene rapporterer på bærekraftstiltak. Selv om viljen er stor, indikerer dette at det i liten grad jobbes systematisk med temaet, og at virksomhetenes interessenter ikke stiller krav til rapportering. Mange virksomheter mener at omfattende rapporteringskrav er et hinder for vekst, og da er det ikke unaturlig at de utsetter rapportering på bærekraft til de blir bedt om det.

Imidlertid vil krav og forventninger knyttet til rapportering på bærekraft i stadig større grad gjøre seg gjeldende for norsk næringsliv. Selv om SMB-segmentet inntil videre sjeldent er direkte berørt av krav, holdes de gjerne ansvarlig som underleverandører til større virksomheter eller det offentlige. Større virksomheter må i stadig større grad både iverksette og rapportere på tiltak. Om de mindre virksomhetene ikke klarer å levere på de samme kravene, vil de kunne gå glipp av oppdrag.

For mindre bedrifter behøver det ikke å innebære en krevende prosess og en stor rapport. Man kan komme langt med enkle kartlegginger og dokumentasjon. Kun enkle forbedringer kan gi et stort konkurransefortrinn.

Bærekraftsrapportering kan også være en forutsetning for finansiering. EUs taksonomi og handlingsplan for bærekraftig finans, «Green Deal», gjør at stadig flere investorer og banker ønsker å plassere pengene i bærekraftige prosjekter.

I SMB-barometeret er det likevel kun 4 prosent av virksomhetene som opplyser at forventninger fra banker er en motivasjon bak bærekraftsarbeidet. Det er ønsket om å ta sitt samfunnsansvar som er den ledende motivasjonen, ifølge undersøkelsen.

Vi i BDO regner med at det bare et spørsmål om tid før terskelverdiene senkes og flere selskaper enn de børsnoterte og aller største vil berøres av det nye regelverket. Det er imidlertid ingen grunn til å passivt vente på at man blir truffet av kravene. Ved å jobbe helhetlig og systematisk med bærekraft kan bedrifter ikke bare få tilgang på attraktive finansieringsmuligheter eller være en attraktiv underleverandør. Også som potensiell arbeidsgiver for de yngre generasjonene - som har svært høy bevissthet rundt bærekraft og sosialt ansvar – vil en bærekraftig profil være avgjørende for å tiltrekke seg de beste hodene.

Gro Hovde Fiksdahl, leder bærekraftig forretningsutvikling, BDO Foto: BDO

Gro Hovde Fiksdahl

Leder bærekraftig forretningsutvikling, BDO