<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Publisert 3. nov. 2022 kl. 06.21
Oppdatert 3. nov. 2022 klokken 08.45
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 717 ord
BREAKING BAD: Netflix har vært på skråplanet siden aksjekursen toppet på 700 dollar da pandemien herjet i november 2021. Kursen har falt rundt 60 prosent, men fikk et solid løft etter tredjekvartalsrapporten. Foto: Bloomberg

Ikke så FAANGtastisk lenger

Facebook, Apple, Amazon, Netflix og Google har hatt en unik markedsposisjon. Resultatene i tredje kvartal tyder på at dette endrer seg, skriver Jarle Sjo i Norcap.

Den kjente amerikanske TV-profilen Jim Cramer kalte de store teknologiselskapene i 2013 for FAANG-aksjene, basert på forbokstaven til de enkelte selskapene; Facebook, Apple, Amazon, Netflix og Google. Selv om Facebook har endret navn til Meta og Google til Alphabet, omtales selskapene fortsatt som FAANG. Flere av dem har hatt dårlig utvikling i år. Verst har det gått ut over aksjonærene i Facebook og Netflix, med kursfall på henholdsvis 71 og 51 prosent. Bortsett fra Apple har alle FAANG-selskapene gjort det svakere enn både S&P 500-indeksen og den teknologitunge Nasdaq-indeksen.

Heller ikke Amazon er så prime for tiden
Jarle Sjo. Foto: NorCap

Meta eier Facebook, Instagram og Whatsapp. Etter mange år med sterke resultater og vekst i omsetning, skuffet Meta markedet da de presenterte resultater for tredje kvartal 2022. Salget var 4 prosent lavere enn samme periode i fjor, driftsresultatet var 46 prosent lavere og resultatet etter skatt var 52 prosent lavere. Annonseinntektene var ikke overbevisende, og indikerer tøffere økonomiske tider fremover.

Facebook sliter med økt konkurranse fra TikTok. I tillegg har Apple økt sikkerheten på sine telefoner. Det har gjort det vanskeligere for Facebook og Google å hente ut informasjon om forbrukernes interesser for å lage tilpasset reklame. Facebook håper at satsingen på Metaverse skal skape ny vekst, men markedet ser ikke ut til å være enig. Foreløpig har den virtuelle virkeligheten påført selskapet store tap og økte kostnader.

P/E for FAANG-selskapene (...) har falt fra 50x i august 2020 til dagens nivå på 20x

Eplet faller ikke langt fra forventningene. Apple hadde et resultat som var marginalt bedre enn analytikerne ventet i siste kvartal. Selskapet hadde inntekter på 90 milliarder dollar, 8 prosent høyere enn samme periode i fjor og 1,4 prosent bedre enn analytikerne forventet. Nesten halvparten av inntektene kom fra salg av iPhone, mens Mac og iPad sto for henholdsvis 13 og 8 prosent av inntektene.

Heller ikke Amazon er så prime for tiden. Amazon Prime er en betalt abonnementstjeneste fra Amazon og gir brukere tilgang til tilleggstjenester som ellers er utilgjengelige for andre Amazon-kunder. Til tross for at selskapet kunne skryte av hyggelig utvikling for strømmetjenesten Prime Video og at over 100 millioner mennesker så «The Lord of the Rings: The Rings of Power», var markedet skuffet da selskapet presenterte sine forventninger om 2 til 8 prosent vekst i fjerde kvartal.

Netflix’ aksjekurs har vært en katastrofe for investorene siden den nådde toppnoteringen på nesten 700 dollar i november i fjor. Siden den gang har aksjen hatt en nedgang på nesten 60 prosent. Netflix var en av de store vinnerne i pandemien, men i år har selskapet opplevd stor økning i konkurransen fra andre strømmeselskaper, slik som Disney Plus, Prime Video, HBO Max og Paramount.

Resultatrapporten for tredje kvartal ble imidlertid godt likt av investorene, og aksjekursen steg med 14 prosent. I tillegg til den gode mottagelsen av en ny sesong av Stranger Things, kunne selskapet rapportere om god vekst i antallet abonnenter, en ny lavprisløsning med reklame og tiltak for å stoppe deling av passord. Aksjekursen er opp over 50 prosent siden bunnen i mai 2022.

FAANGenes dilemma er om de skal kutte kostnader eller investere i ny vekst

Alphabet, eier av Google og YouTube, skuffet markedet da selskapet presenterte resultatene for tredje kvartal. Inntektene vokste med skuffende 6 prosent i kvartalet, sammenlignet med en vekst på 41 prosent samme tid i fjor. Bortsett fra andre kvartal 2021, som var påvirket av pandemien, har ikke Alphabet hatt så lav vekst siden 2013. Svakere global økonomi og frykt for resesjon har fått mange selskaper til å redusere sine markedsføringsbudsjetter. Dette påvirker annonseinntektene for Google. I tillegg er Google også påvirket av Apples sikkerhetstiltak.

Nedgangen for FAANG-selskapene skyldes flere ting. Vekstforventningene har kommet ned, og markedet er derfor ikke villig til å betale så høy pris for selskapene. Økte renter har også påvirket prisingen av teknologiselskaper. P/E for FAANG-selskapene, altså hvor mye et selskap er verdt relativt til selskapets resultat de neste 12 månedene, har falt fra 50x i august 2020 til dagens nivå på 20x. Geopolitisk uro og krigen i Ukraina har ført til volatile markeder og store svingninger i ulike råvaremarkeder. De store teknologiselskapene har gått fra å være alles yndlinger til å bli en sektor som opplever økt konkurranse og svakere vekst. FAANGenes dilemma er om de skal kutte kostnader eller investere i ny vekst.

Jarle Sjo

Analysesjef i Norcap