<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Publisert 20. nov. 2022 kl. 14.02
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 462 ord
KAN IKKE UNNGÅS: Slik sosiale mediers innvirkning på vår tids samfunn er ubestridelig, står metaverset for en uunngåelig, fremtidig verden som både dagens og fremtidens virksomheter blir nødt til å forholde seg til, skriver Anne Sofie Risåsen. Foto: Cognizant

Ikke vent til metaverset blir myndig

Bedriften må allerede nå gjøre seg kjent med mulighetene, skriver Anne Sofie Risåsen i Cognizant.

Metavers, ofte omtalt som en utvidet virtuell virkelighet eller digital verden, anses som det nyeste innen kommunikasjonsteknologi. Metavers er et samlebegrep som omfatter en rekke plattformer, programmer og infrastruktur – herunder kryptovaluta, samt hvordan de spiller sammen for å skape verdier og nye opplevelser. 

Tar vi i bruk metaverset med kløkt, blir plattformene og teknologiene svært gunstige verktøy for morgendagens problemløsning. Analyseselskapet Gartner anslår at innen 2026 vil én av fire bruke minst en time om dagen på metaversplattformer og -teknologier. Siden metavers er på vei inn i arbeidslivet og samfunnet, bør din bedrift gjøre seg opp en mening om dere ønsker et nyttig forsprang – og dermed konkurransefortrinn – i metaversets barneår. Startskuddet går nå.

Komponentene i metaverset består av teknologier, verktøy og systemer som AR/VR, digitale tvillinger, web 3.0 og 5G, samt underliggende konsepter, som sosial interaksjon, gaming og økosystemer. Gjennom en pragmatisk tilnærming bør virksomheter bygge på eksisterende plattformer og teknologi for umiddelbar verdiskapning, samtidig som de legger til rette for videre skalering etter hvert som metaverset utvikler seg og modnes. Siden essensen handler om samhandling og nye kommunikasjonsformer, må privatpersoner, virksomheter og samfunn fra starten opptre med det høyeste nivå av personvern, etikk og sikkerhet i sin tilnærming til denne nye plattformen. For slik sosiale mediers innvirkning på vår tids samfunn er ubestridelig, står metaverset for en uunngåelig, fremtidig verden som både dagens og fremtidens virksomheter blir nødt til å forholde seg til.

Metaverset har et potensial vi ikke ennå forstår omfanget av, blant annet innen forbrukerengasjement, ansattes trivsel, nye inntektskanaler og mer effektiv forretningsdrift

Flere lavthengende forretningsmuligheter kan iverksettes med det samme:

  • Vis frem produkter og tjenester på eksisterende plattformer hvor forbrukere allerede er, og skap ny interesse ved hjelp av virtuelle, tredimensjonale opplevelser. Ved hjelp av AR-apper drevet av 5G, kan et produkt i et virtuelt rom gi brukeren et virkelighetsnært inntrykk av hvordan et møbel passer inn i hjemmet deres.
  • Bedrifter som kan bevise at de tar reelle tiltak for bærekraft og sosialt ansvar, vil drive mer bærekraftig vekst. Gjennom eksempelvis AR-visualisering, kan de mer effektivt lagre og dele informasjon om produktene, som opprinnelse og karbonfotavtrykk.
  • Gjennom VR- og AR-teknologi kan hjemmekontorets digitale arbeid og samhandling i stor grad forbedres. Ved å omfavne en virtuell tilnærming til forretningsdrift, kan eksternt arbeid generelt nå nye høyder, blant annet innen opplæring og onboarding, ingeniørkunst og kirurgi.
  • Utnytt mulighetene for vedlikehold, støtte og drift av utstyr ved hjelp av datavisualisering og fjerntilgang. Slik kan arbeidere på for eksempel fabrikker og plattformer produsere raskere og utføre arbeidet langt mer effektivt.

Metaverset har et potensial vi ikke ennå forstår omfanget av, blant annet innen forbrukerengasjement, ansattes trivsel, nye inntektskanaler og mer effektiv forretningsdrift. Dette digitale fremskrittet vil stå for uante forretningsmuligheter, men barneårene går fort. Tør du vente til metaverset blir myndig?

Anne Sofie Risåsen

Nordensjef i Cognizant