<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Publisert 3. des. 2022 kl. 14.37
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 213 ord
VIL HA LØYVETAK Lederen i Bytaxi ønsker ikke konkurranse fra appbaserte utfordrere som Uber og Bolt. Foto: NTB

Hegnars forståelse av drosjenæringen er ikke akkurat Uber alles

Istedenfor å ta lærdom av feilene, ønsker Hegnar mer av det samme, skriver Jarle Kanaris, Sp-politiker og daglig leder i Bytaxi.

Den 29. november er Finansavisens redaktør ute og reklamerer for Uber og andre multinasjonale appselskapers virksomhet i Norge samtidig som han snakker ned deler av den tradisjonelle drosjenæringen.

Jarle Kanaris. Foto: Privat

Når det gjelder økte drosjepriser er det flere grunner til det, blant annet frislippet av løyver og økte kostnader. Men det redaktøren unnlater å si noe om er at drosjenæringen hadde (før markedstenkningen til Hegnar og hans likesinnede fikk gjennomslag hos politikerne i Oslo som opphevet prisreguleringen i 1999) maksimalpriser som var like over hele landet.

Nå sutrer Hegnar over at drosjeprisene er helt ute av kontroll, selv om alle med en viss innsikt i næringen advarte kraftig mot å oppheve prisreguleringen da dette ville få de uønskede konsekvensene som vi ser nå. Men istedenfor å ta lærdom av feilene, ønsker Hegnar mer av det samme.

Senterpartiet mener at det er en menneskerett å ha et seriøst og inkluderende arbeidsliv, hvor sjåførene kan leve av jobben sin og kundene kan oppleve profesjonelle sjåfører som leverer gode kundeopplevelser, og at samfunnet får inn korrekte skatter og avgifter til omfordeling. At Hegnar mener det motsatte, fordi det er konsekvensene av hans markedsliberalistiske tenkning og arroganse overfor arbeidsfolk og sårbare kundegrupper, får stå for hans regning!

Jarle Kanaris

Styremedlem i Vestre Aker Senterparti og daglig leder i Bytaxi

(Innlegget er forkortet. Red.)