<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Publisert 18. des. 2022 kl. 14.38
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 434 ord
«ÉN VEI INN»: Tanken er at bedriften skal møtes med et enkelt: «Hva kan jeg hjelpe deg med?», skriver Jan Christian Vestre. Foto: NTB

Et oppdatert virkemiddelapparat er klart

Ja, virkemiddelapparatet har vært for komplisert. Ja, bedrifter har kviet seg for å bruke ressurser på å søke, skriver næringsminister Jan Christian Vestre (Ap).

I et innlegg i Finansavisen tirsdag 13. desember lufter adm. direktør i General Oceans, Atle Lohrmann, sin frustrasjon over det han omtaler som det «såkalte» virkemiddelapparatet.

Han kaller det et villnis, og mener norske gründere har to valg: enten å sette seg inn i statens støtteordninger til næringslivet, eller bruke tid på å realisere ideen sin.

Det første jeg vil peke på her er den utsøkte timingen – sett fra min side.

For allerede dagen etter kunne jeg gå på scenen og lansere det vi kaller Virkemiddelapparatet versjon 2.0.

Utredningenes tid er forbi, vi vet nok nå til å gå fra ord til handling. Og det skjedde altså på onsdag

Dette er ikke – som noen kanskje trodde – svar på kritikken, men noe vi har jobbet med en god stund, ja helt siden jeg tiltrådte – og før det av andre. For dette har lenge vært anerkjent som viktig.

Men utredningenes tid er forbi, vi vet nok nå til å gå fra ord til handling. Og det skjedde altså på onsdag.

Så jeg vil takke for innlegget, som pekte på nettopp noen av de problemene vi nå har presentert gode løsninger på.

Ja, virkemiddelapparatet har vært for komplisert. Ja, bedrifter har kviet seg for å bruke ressurser på å søke.

Nettopp det siste er det første, og kanskje viktigste, vi har adressert med lanseringen av virkemiddelapparatet versjon 2.0. «Én vei inn» kaller vi det.

Tanken er at bedriften skal møtes med et enkelt: «Hva kan jeg hjelpe deg med?»

Uavhengig av typen bedrift eller behov. Tanken er at det skal være like enkelt å henvende seg til virkemiddelapparatet som det er å spørre Siri om hjelp på telefonen din.

Men vi skal gjøre mer enn å skape én vei inn. Vi skal også koordinere alt arbeidet som skjer på innsiden, vi skal sørge for én vei videre; en opplevelse av et helhetlig, samordnet apparat som skal være der for bedriften hele veien, fra før oppstart, til dagen eksporthjulene virkelig får fart. Brukernes behov skal være i sentrum, og vi skal tilby mer sammenhengende brukerreiser på tvers.

Og vi skal sørge for at dette helhetlige, brukervennlige apparatet også fungerer som det helt unike verktøyet det kan være for å ensrette kreftene mot grønn omstilling.

For er det én ting jeg vet, så er det at det er næringslivet som må sørge for at Norge lykkes som land når vi ser fremover i tid.

Og for at det skal skje, må vi ha et virkemiddelapparat som er tilgjengelig, brukervennlig; som følger opp, og som legger til rette for at den ene veien inn i apparatet også speiles i én retning inn i fremtiden, en grønn retning.

Jan Christian Vestre

Næringsminister