Ved taksering av en eiendom mener åtte av ti nordmenn at en rapport fra takstmannen er bedre enn en rapport fra eiendomsmegler når faglig kompetanse legges til grunn, går det frem av en pressemelding. Et flertall mener også at takstmannen er best på å sette rett verdi på boligen.Undersøkelsen er foretatt av TNS Gallup på oppdrag fra Norges TakseringsForbund (NTF), og kartlegger både holdninger og egne erfaringer i boligmarkedet.- Undersøkelsen bekrefter at folk flest verdsetter den fagkunnskap og objektivitet som kjennetegner takstmennenes vurdering av verdi og tilstand, sier administrerende direktør Arne M. Støbakk i NTF, ifølge meldingen.Et klart flertall av de spurte sier at de foretrekker at verdien settes av en takstmann de velger selv dersom de skulle solgt en bolig.- Det er gledelig at så mange som 60 prosent foretrekker dette, selv om det vanlige hittil har vært at takstmannen engasjeres via eiendomsmegleren. Det er en praksis vi ønsker å snu, og dette synet har altså støtte også blant boligkundene, sier Støbakk.Stoler på takstmannenTakstmannen har høyest tillit av de fagfolkene som er involvert i en bolighandel, viser undersøkelsen. Det er særlig takstmannens nøytralitet og kompetanse som verdsettes høyt når nordmenn blir bedt om å vurdere de ulike aktørene de møter som kjøpere eller selgere av en bolig.Tilliten er høyest til takstmannen både i befolkningen generelt og blant dem som har egne erfaringer gjennom en bolighandel.Kjøperne er den gruppen som stoler aller mest på takstmannen. Her ligger 85 prosent av svarene i den øvre halvdel av en skala fra 1 til 6 som rangerer tilliten fra meget lav til meget høy. Bare 30 prosent plasserer eiendomsmeglerne i de samme kategoriene.Best for alle parter- Det er ikke så overraskende at tilliten til den nøytrale kompetansen vi representerer uttrykkes aller sterkest hos kjøperne. Like fullt mener vi at den tjener alle parter i en situasjon der store verdier skifter eier og mange føler betydelig usikkerhet, sier Støbakk.Blant dem som har erfaringer med takstmenn oppgir en av ti å ha klaget på det utførte arbeidet. Av disse var en tredjedel meget misfornøyd med håndteringen av reklamasjonen.- Totalt sett gjelder dette bare 3 prosent av alle takstkundene, og misnøyen henger nok i noen grad sammen med forhåpninger om at taksten skulle blitt høyere. Men det er selvsagt viktig at takstmannen er tilgjengelig for spørsmål, og viser en god serviceinnstilling, avslutter Støbakk.