<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

- Det som står der skal selvfølgelig være riktig

Forbrukerombudet peker på grove regelbrudd hos meglerne. - Vi har ingen unnskyldning, daglig leder i Eiendomsmeglerforetakenes Forening (EFF) Hanne K. Railo til HegnarOnline.

Publisert 29. juni 2009
Oppdatert 15. des. 2013
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 236 ord
lead

Tidligere i dag offentliggjorde Forbrukerombudet resultatene av en kontroll nylig gjort av nettmarkedsføringen hos Norges 25 største eiendomsmeglere.Undersøkelsen avdekket vesentlige brudd på bransjenormen for markedsføring av bolig, knyttet til for eksempel arealbeskrivelse, totalpris og angivelse av hva felleskostnader gjelder.- Ingen unnskyldningEr dere overrasket over funnene?- På en måte er vi jo det, siden vi er opptatt av å styrke bransjens renommé overfor både kunder og myndigheter, og at gjeldende lover og forskrifter til enhver tid etterleves. Nå er vi inne i en periode med mye endringer i lover, forskrifter og en ny bransjenorm, men det er ingen unnskyldning, sier daglig leder i Eiendomsmeglerforetakenes Forening (EFF) Hanne K. Railo til HegnarOnline.Hvilke tiltak gjør dere for å bli bedre?- Vi oppfordrer nå alle våre medlemmer til å ta et felles løft, at de går gjennom innholdet i brevet fra Forbrukerombudet og retter et kritisk fokus på hva som kan bli bedre. Samtidig vet vi at ombudet kommer tilbake og gjentar kontrollen i høst, og det må vi formidle ut, fortsetter Railo.- Skal selvfølgelig være riktigEr det noen områder hvor dere har mer å gå på enn andre?- Ombudet ville ikke si så mye, annet enn at det går på opplysningplikten i forhold til bransjenormen. De største manglene er på foretakenes egne sider. Folk flest bruker vel nettportaler som Finn, men det som står på foretakenes egne sider skal selvfølgelig også være riktig, avslutter EFFs daglige leder overfor HegnarOnline.