<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

- Hyttekjøperne blar ikke opp for muselort

Hyttesesongen ved sjøen er i gang. Meglersjef kommer med spark i leggen til egen bransje.

Publisert 20. mai 2014
Oppdatert 20. mai 2014
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 375 ord
lead
Finn Magnus Rogne-Hansen. Foto: Aktiv.
Finn Magnus Rogne-Hansen. Foto: Aktiv.

Eierne av hytter ved sjøen kaster seg nå rundt for å komme ut i et travelt vårmarked.- Travelt blir det. Det eneste skåret i gleden er at mange tenker likt, skriver administrerende direktør Finn Magnus Rogne-Hansen i Aktiv i et blogginnlegg. Han understreker at et hyttesalg er å selge drømmen om det livet kjøper skal ha på hytta si. - Hva er vel nettopp ferie om ikke en flukt fra en hektisk hverdag? Da blir det å vise frem mulighetene kanskje enda viktigere for hytteselgerne (enn for boligselgerne), fortsetter Rogne-Hansen.Drømmer ikke om muselortOg det er her han blir overrasket. - Etter å ha besøkt et utvalg visninger av sommerhytter de siste månedene, er det interessant å se hvor mange som knapt nok har ryddet og vasket før man inviterer potensielle kjøpere inn. - Naturlig nok er kravene til standard generelt sett lavere på en hytte, men likevel gjør innestengt luft og muselort det vanskeligere å forestille seg idylliske sommerdager i solveggen. Drømmen blir litt vanskeligere å se for seg, og man merker at betalingsviljen svinner hen.Mye til salgsPer dags dato ligger hele 71 objekter ute på Finn.no i Kragerø, og tar en med hyttekommunene Bamble og Porsgrunn er antallet 125. Plusser vi på de mest kjente stedene i Vestfold (Larvik, Tjøme, Nøtterøy, Sandefjord, Tønsberg, Svelvik, Sande og Horten), kan vi legge på 141 objekter til. Dette er selvfølgelig hytter i forskjellige prisklasser og med ulik standard, men det illustrerer ifølge Rogne-Hansen stor konkurranse blant selgerne. Det samme bildet ser vi i Østfold, hvor 163 objekter er til salgs i de mest aktuelle kommunene (Hvaler, Fredrikstad, Sarpsborg, Halden, Rygge og Moss). - Essensielt å skille seg utPoenget er ifølge Rogne-Hansen at det i et rolig marked med så stor konkurranse er helt essensielt å skille seg ut fra mengden. - Det er viktig å rydde tomten for skrot, og å ferdigstille de små prosjektene en aldri har tatt seg tid til. Selgerne bør behandle fremstillingen av hyttene sine på samme måte som boligene, og vi i meglerstanden må ta vår del av ansvaret for å påpeke dette og komme med gode råd. - Det er tross alt en milliondrøm som skal realiseres, og da må det også fremstå som en, avslutter Aktiv-sjefen.Følg Hegnar.no på Facebook her!