Godt belegg ga solid bunnlinje for Hilton
Eieren av brands som Waldorf Astoria og Conrad sopet inn penger på økt belegg innen forretningsreiser.

Hotellkjeden Hilton melder om et resultat etter skatt på 158 millioner dollar i 4. kvartal 2014, opp fra 26 millioner samme kvartal året før. Dette tilsvarer en justert fortjeneste per aksje på 16 cent. Samme kvartal i 2013 satt selskapet igjen med 3 cent i fortjeneste per aksje.Før skatt var kvartalsresultatet 293 millioner, opp fra 108 millioner tilsvarende kvartal for ett år siden.Hotellgiganten melder om inntekter på 2,8 milliarder dollar, opp fra 2,6 milliarder året før. Av dette var 383 millioner franchiseavgifter. Justert EBITDA steg 11 prosent 668 millioner dollar i 4. kvartal 2014 sammenlignet med 4. kvartal 2013.I løpet av hele 2014 kom det 36.000 nye hotellrom inn i kjeden. 10.000 av disse kom i 4. kvartal. Og Hilton vil ikke stoppe her. Helårsveksten i hotelrom for 2015 er guidet til 40-45.000 rom. Dette tilsvarer en økning på 6-7 prosent fra dagens nivå.Hilton vil også skru opp franchiseavgiftene og administrasjonsgebyrene med 11 prosent i 1. kvartal 2015. Dermed regner de med å kunne vise til en fortjeneste per aksje i 1. kvartal 2015 på et sted mellom 10 og 12 cent.Rapporten finner du her.