<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

- Oljeselskapene forsøker å redde en utdøende modell

Stefan Hyttfors mener oljeselskaper kan gå i samme felle som Kodak og Nokia.

    Publisert 28. aug. 2016 kl. 08.50
    Oppdatert 28. aug. 2016 klokken 08.57
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 149 ord
    Detalj fra Oseberg feltsenter. Foto: Marit Hommedal / SCANPIX olje oljeservice

    Den svenske futuristen Stefan Hyttfors mener oljeselskapene er i ferd med å gjøre samme feil som den gamle fotogiganten Kodak. Til E24 sier han at det kan bety slutten for dem.- Selskapene har brukt ufattelig mye penger på å finne og produsere olje, og på å jage etter hverandre. Nesten ikke en krone har blitt lagt ned i fremtidens energiteknikk, sier Hyttfors, som ifølge nettstedet er en av Nordens mest ettertraktede foredragsholdere. På onsdag skal han holde foredrag under oljemessen ONS i Stavanger.- Oljeselskapene forsøker å redde en utdøende bedriftsmodell. Mange av dem går mot samme skjebne som Kodak og Nokia, mener Hyttfors overfor E24.- Oljebransjen er allerede på vei mot stupet på grunn av klimaendringene. Nå er valget enten å vente på fallet eller å hoppe selv. Det er skremmende å hoppe fordi det medfører stor risiko, men da har man i det minste selv tatt valget, sier Hyttfors.