Kontrakt i boks for Blystads havvindsatsing

Kontrakten for det andre fartøyet ventes å bli undertegnet senere i oktober.

Publisert 3. okt. 2020 | Oppdatert 3. okt. 2020
Article lead
+ mer
lead
HAR DRØYT 51 PROSENT: Investor og skipsreder Arne Blystad. Foto: Iván Kverme
HAR DRØYT 51 PROSENT: Investor og skipsreder Arne Blystad. Foto: Iván Kverme

Tungtransportsrederiet OHT OHT-ME , som ble notert på Merkur Market 28. september, har undertegnet endelig skipsbyggingskontrakt med China Merchants Industry Holdings, opplyses det i en melding lørdag.

Kontrakten gjelder det første av to turbininstallasjonsfartøyer av typen NG-14000XL-G.

Kontrakten for det andre turbininstallasjonsfartøyet ventes å bli undertegnet senere i oktober.

Kostprisen på disse fartøyene er tidligere oppgitt til 231 millioner dollar pr. stykk.

Ambisjoner i havvind

I dag har OHT en flåte på fem tungtransportsskip rettet mot både havvind og olje- og gassnæringen.

OHT

  • Grunnlagt i 2006.
  • Adm. direktør er Torgeir E. Ramstad, og Tom Erik Jebsen er finansdirektør.
  • Tidligere finansdirektør i Borr Drilling, Rune Magnus Lundetræ, er styreleder.
  • Investor Arne Blystad er største eier med en eierandel på 51,7 prosent.
  • Har pr. i dag en flåte på fem tungløftsskip, og har verdens største løfteskip, «Alfa Lift», under bygging i Kina.
  • Selskapet har to oppjekkbare installasjonsskip i bestilling.

De seneste månedene har OHT gitt tydelig uttrykk for at selskapet vil satse mer eller mindre utelukkende på havvind og være ute av olje og gass innen 2026. Målet er å bli den største rendyrkede aktøren innen transport og installasjon av bunnfaste vindmøller til havs.

Investor Arne Blystad har 51,7 prosent av aksjene i OHT.