<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Oljeanalytiker: – Ingen oppside i nærmeste fremtid

Det gikk oppover for Brent-oljen forrige uke, men fremtiden er mindre lys, mener SEB.

Publisert 15. aug. 2022 kl. 15.28
Oppdatert 15. aug. 2022 klokken 16.08
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 341 ord
OLJEPRISEN FALLER: Den svake etterspørselen etter kinesisk olje er blant hovedårsakene til den stadig synkende prisen på nordsjøolje, ifølge SEB. Foto: johner.se/Malcolm Hanes

Et fat nordsjøolje kostet 98,15 dollar ved slutten av forrige uke, men optimismen har dabbet av mandag. Ved 15-tiden er prisen 93,40.

– Kinas svakhet tynger oljen, og det forventes ingen oppside i nærmeste fremtid, sier Bjarne Schieldrop, sjefsanalyst for råvarer i SEB.

I den siste analysen hans skriver han at det begynner å bli klart at den svake etterspørselen etter kinesisk olje er blant hovedårsakene til den stadig synkende oljeprisen, en trend som har vart siden starten av juni.

– Høy risiko

– Importen av kinesisk råolje var under 9 millioner fat pr. dag i både juni og juli, og den tilsynelatende oljeetterspørselen er ikke høyere i dag enn den var i oktober 2019, skriver Schieldrop.

Han viser til at deres Asia-strateg Eugenia Victorino melder om lite håp om at Kina snarlig kommer til å endre sin koronastrategi.

– Dermed er det høy risiko for at den kinesiske svakheten vedvarer, også midt i nedstengningene fra måned til måned. Svakheten i kinesisk makrodata denne morgenen understreker dette.

KAN FÅ LAVERE OLJEPRIS: Oljeanalytiker i SEB, Bjarne Schieldrop, sier optimismen for nordsjøoljen faller. Lise Åserud / NTB

En normalisering av den kinesiske oljeetterspørselen, når enn det måtte skje, vil være et optimistisk tegn for oljeprisen.

– Problemet er at det ikke ser ut at det kommer til å skje med det første, sier Schieldrop.

Forventer svakere oljepris

Prisene på de asiatiske oljeaksjene tilsier en forventning om en oljepris på 80 dollar fatet, sier analytikeren, som henviser til Bloomberg.

– Det vil si at asiatiske investorer er ganske «bearish» på olje og forventer at den vil falle ytterligere til 80 dollar fatet.

Schieldrop minner også om at drivstoffprisene fortsatt er ekstremt høye – og verre skal det bli.

I februar 2023 kommer nemlig EUs importforbud mot russisk olje til å tre i kraft.

I juli alene importerte EU daglig 745.000 fat med diesel og bensin fra Russland. Drivstoffmarkedet er langt fra normalisert.

– Sannsynligvis strammes det mer inn på vinteren når EUs importforbud starter, oppvarmingssesongen er i gang og både Europa og Asia brenner mer bensin som en billig erstatning for ekstremt dyr naturgass, sier Schieldrop.