<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Doblet inntektene – og tapene

Otovo doblet inntektene og trekker frem at abonnementstjenester økte voldsomt. Det gjorde imidlertid også utgiftene og underskuddet.

    Publisert 18. okt. 2022 kl. 07.05
    Oppdatert 18. okt. 2022 klokken 07.46
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 226 ord
    LA FREM TALL: Konsernsjef Andreas Thorsheim i Otovo. Eivind Yggeseth

     

    Solcelleselskapet Otovo legger vekt på sterk økning i abonnementstjenester i sin ferskeste kvartalsrapport.

    Porteføljen nådde nemlig 227 millioner kroner i abonnementsinntekter og selskapet solgte nye abonnementer for 150 millioner bare i tredje kvartal. 

    Salg, installasjoner og margin nær doblet seg også. 2.740 salg i år, opp fra 1.470 salg i fjor, 1.970 installasjoner mot 1.086 i fjor og 170 millioner i inntekter, opp fra 88 millioner i fjor. 

    Otovo Q3

     

    (Mill. NOK) Q3/22 Q3/21
    Driftsinntekter 179,1 87,7
    Drifstresultat −82,6 −35,5
    Resultat før skatt −81 −36,9
    Resultat etter skatt −79 −36,9

    Til tross for denne sterke økningen i inntekter og nye abonnenter, økte også utgiftene naturlig nok. Pengene som rant ut av selskapet doblet seg nemlig også, og sendte driftsresultatet ned til minus 82,6 millioner fra minus 35,5 i fjor.

    Resultat før skatt endte dermed med tap på 81 millioner kroner, og underskuddet økte fra 36,9 millioner i samme kvartal i fjor.  

    Selskapet gjentar guidingen for andre halvdel av 2022 på over 500 millioner inntekter. Det melder også over dobling i veksten i 2023 og ser 660 millioner kroner i inntekter første halvår i 2023. 

    Selskapet skriver i kvartalsrapporten at de nå har drift i 10 europeiske land og at Nederland, Belgia og Sveits er neste land ut. 

    Selskapet venter at lettelser i forsyningskjeden vil begynne å ha en effekt fra fjerde kvartal og i økende grad i 2023. Maskinvare og lønnskostnader øker, men Otovo er i stand til å øke påslaget og marginer i alle land, skriver selskapet.