<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Covid-19 har påvirket nordmenns kjøpsadferd

Nordmenn handler dyrere eller større mengder etter coronakrisen.

    Publisert 13. juli 2020 kl. 08.57
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 179 ord
    HANDLER DYRERE: Tall fra Nets viser at coronakrisen har endret nordmenns kjøpsadferd. Foto: Nets

    I mai økte den samlede kortomsetningen med 1,75 prosent sammenlignet med mai i fjor, det kommer frem av en melding fra Nets. 

    Økningen skjer etter et markant fall i kortforbruket i både mars og april. Sjef for data og analyse i Nets, Per Harald Strøm, sier at dette er første måned siden coronakrisen brøt ut hvor det er en positiv vekst i kortomsetningen.

    Han utdyper videre at tallene vitner om økt optimisme og klarhet i forhold til egen situasjon.

    Ny kjøpsadferd

    Til tross for at den totale kortomsetningen øker, viser også tallene at antall transaksjoner med betalingskort har falt 12,1 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. 

    Nets legger til grunn at kundene fyller flere eller dyrere varer hver gang de handler, med tanke på at antall transaksjoner synker, mens omsetningen øker.

    – Det viser tydelig at Covid-19 har påvirket nordmenns kjøpsadferd, hevder Strøm.

    Han viser videre til at pandemien trolig har gjort netthandel mer attraktivt blant konsumentene, noe som kan forklare den økte omsetningen.