<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Storebrand ser inntektssynergier og skalafordeler etter oppkjøp

Storebrand ser både inntektssynergier på forvaltningen fra kjøpet av det norske fintech-selskapet Kron, og skalafordeler på kostnadssiden.

    Publisert 5. sep. 2022 kl. 13.37
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 170 ord

     

    Mandag morgen ble det kjent at Storebrand har inngått en avtale om kjøp av Kron for 400 millioner kroner. Et ytterligere vederlag er betinget fremtidig forretningsutvikling hos Kron. Det er en insentivordning som skal sikre Krons fortsatte vekst og skape engasjement blant medarbeidere.

    – Storebrand er Nordens fjerde største kapitalforvalter og har over 1 million personkunder, mens Kron er i startfasen av å bygge opp en kundebase og har ikke egen forvaltning eller bankvirksomhet. Med kjøpet kan Storebrand tilføre Kron produktbredde, og alle våre personkunder får bruke Kron. Dette gir inntektssynergier på forvaltningen og skalafordeler på kostnadssiden. For Storebrand betyr dette mye for vår digitale utvikling, og vi får en tjeneste som vi vet kundene ønsker, sier Heidi Skaaret, som er konserndirektør for personmarked i Storebrand.

    På spørsmål om oppkjøpet er innvannende for Storebrands resultat pr. aksje, svarer hun:

    – Kron går ikke med pluss i dag, så ikke umiddelbart. Men Storebrand har store ambisjoner i sparemarkedet, så med fortsatt vekst og synergiene nevnt ovenfor, forventer vi en innvannende effekt fremover.

    TDN Direkt