<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Storebrand knuser forventningene

Storebrand fikk et konsernresultat på 670 millioner kroner, mot 912 millioner kroner samme kvartal året før.

    Publisert 26. okt. 2022 kl. 07.32
    Oppdatert 26. okt. 2022 klokken 08.00
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 216 ord
    LA FREM TALL: Konsernsjef Odd Arild Grefstad i Storebrand. Foto: Eivind Yggeseth

     

    Onsdag morgen la forsikringsselskapet Storebrand frem resultatet for tredje kvartal. Forsikringsgiganten fikk i årets tredje kvartal et konsernresultat før amortisering på 670 millioner kroner, en nedgang fra 912 millioner kroner i samme periode i fjor.

    På forhånd ventet analytikerkorpset at Storebrand ville legge frem et konsernresultat før amortisering på 537 millioner kroner, ifølge estimater TDN Direkt har hentet inn fra 6 analytikere. Med det leverer forsikringsselskapet langt bedre resultater enn ventet.

    Forvaltningskapitalen er Storebrands viktigste inntektsdriver, og ved utgangen av tredje kvartal hadde selskapet en forvaltningskapital på 1.001 milliarder kroner. Det er en nedgang fra 1.058 milliarder kroner i samme periode året før. 

    Storebrand

     
    (Mill.kr) 3.kv./22 3.kv./21
    Gebyr og adm. inntekter 1.507 1.544
    Driftsresultat 717 762
    Konsernresultat før amortisering 670 912
    Resultat før skatt 511 779

    Lavere solvensmargin

    Solvensmarginen ble redusert med 21 prosentpoeng fra forrige kvartal til 174 prosent. Storebrand påpeker at reduksjonen er drevet av gjennomføringen av Danica-oppkjøpet, urolige markeder og regulatoriske faktorer - inkludert en lavere volatilitetsjustering. 

    Når solvensgraden overstiger 180 prosent, har Storebrand som ambisjon å videreføre tilbakekjøpsprogrammet som de avsluttet dette kvartalet. 

    Selskapet opplyser om krevende tider, men leverer fortsatt lønnsom vekst innen forsikring. 

    «Verden står fortsatt overfor geopolitisk og finansiell uro, noe som bidrar til at både næringsliv og privatpersoner kan kjenne på økonomisk usikkerhet. Våre kunder skal være trygge på at Storebrand jobber dedikert for å sikre langsiktig økonomisk trygghet i krevende tider», sier konsernsjef Odd Arild Grefstad i en pressemelding.