<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Solid prestasjon på dårlig skiføre

Til tross for en treg start på fjorårets skisesong endte SkiStar Norge med et overskudd på nesten 125 millioner i Trysil og Hemsedal. 

Publisert 31. jan. 2020
Oppdatert 2. feb. 2020
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 466 ord
lead
FORNØYD: Bo Halvardsson. daglig leder i SkiStar Norge. Foto: Ola Matsson/Skistar Trysil
FORNØYD: Bo Halvardsson. daglig leder i SkiStar Norge. Foto: Ola Matsson/Skistar Trysil

– Jeg sitter i Trysil nå. I morgen lander første direktefly fra London på den nye flyplassen, Scandinavian Mountains, sier daglig leder Bo Halvardsson i SkiStar Norge.  

Med ny, internasjonal flyplass i svenske Sälen, 40 minutter fra Trysil venter Halvardsson en økning i antallet internasjonale gjester. I dag kommer de fleste fra Norden og England. 

– Med flyplass venter vi en økning i engelske gjester i tillegg til Tyskland. Men det er fra neste sesong vi venter at effekten av flyplassen skal slå inn, sier han. 

Selv uten gjester som flys direkte inn fra det store utland strømmer pengene inn for selskapet som eier alpinanleggene i Trysil og Hemsedal. 

– Resultatet er litt lavere enn i fjor. Men vi er fremdeles fornøyde, sier Halvardsson.

Og Halvardsson har all grunn til å være fornøyd, med 124,8 millioner kroner på bunnlinjen er ikke resultatet langt unna fjorårets rekordoverskudd på 132,6 millioner kroner. 

Økt omsetning

Skistar Norge har avvikende regnskapsår, som løper fra 1. september til 31. august.

Til tross for en treg start på sesongen, sen påske og mye dårlig skivær omsatte selskapet for 656,7 millioner kroner i regnskapsåret 2019/2018, opp fra 642,8 millioner kroner året før.  I år skal det utbetales et utbytte på 75 millioner kroner, mens det året før ble utdelt 80 millioner kroner.

 Skistar Norge eies av Stockholm-noterte SkiStar AB. 

Halvardsson trekker frem spisestedene som en viktig bidragsyter til den stadig økende omsetningen.

SkiStar Norge

(Mill.kr) 2019/2018 2018/2017
Driftsinntekter 656,7 642,8
Driftsresultat 161,4 169,2
Resultat før skatt 159 169,7
Årsresultat 124,8 132,6

Avvikende regnskapsår, omfatter perioden 1. september til 31. august.

Eies av det svenske, børsnoterte selskapet SkiStar AB.

Flere restaurantgjester

I 2019 ble det gjort investeringer på 81,5 millioner kroner, noe som hovedsakelig ble brukt på nye heiser på begge destinasjoner, tillegg til oppussing av flere spisesteder.

Som flere av de foregående årene ble det også brukt en del penger på utstyr til snøproduksjon.

– Vi driver ikke restaurantene selv, men leieinntektene påvirkes av hvor godt restaurantene gjør det. De seneste årene har de besøkende tilbragt mer og mer tid i restaurantene, sier Halvardsson, som tror noe av årsaken er folk gjør seg fortere ferdig i bakken på grunn av raskere heiser.

Siden 2005 har selskapet investert 1,88 milliarder kroner i de to skidestinasjonene. 

Trysil best

Ifølge Halvardsson var det i fjor en drøy million skidager i Trysil og om lag 700.000 i Hemsedal. Skidager et bransjestandardmål som omfatter solgte dagskort og sesongkort, satt av Alpinanleggenes Landsforening. 

Mens Hemsedal presterte best i prosentmessig vekst 2017/2018-sesongen bidro det dårlige været til at Trysil gikk av med seieren denne gangen. 

– Det er fint at det veksler litt på hvem som gjør det best i internkampen, sier Halvardsson.

Så langt ligger inneværende sesong an til å bli nok et godt år både i Trysil og Hemsedal. 

– Det har vært kaldt og vindstille, dessuten liker vi at julaften og nyttårsaften faller på tirsdager. Påsken kommer også tidligere, dessuten får vi det vi kaller «svenskepåske» hvor nordmenn og svensker har ferie på ulike tider, sier Halvardsson.