<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Coronavirus ga boblebadboom

– Den seneste uken har vi hatt over 250 prosent vekst i antallet bestillinger, sier boblebadgründer Hugo Grimsrud. Nå merker han at mange har hjemmekontor.

Publisert 19. mars 2020 kl. 21.13
Oppdatert 7. apr. 2020 klokken 13.20
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 823 ord
KALLER SEG BOBLEBADKONGE: – Den seneste uken har vi hatt over 250 prosent vekst i antallet bestillinger, sier Hugo Grimsrud, daglig leder i Mspa.no. Foto: Mspa

KOLBOTN: – Vi merker godt coronaeffekten. I ukene fremover må alle barnefamilier tilbringe all sin tid hjemme, sier Hugo Grimsrud, gründer og daglig leder i Mspa.

Det er imidlertid en annen og mindre formell jobbtittel han liker bedre.

– Vi lyktes faktisk med å selge rundt 9.000 Mspa-boblebad i 2019. Det må vel kvalifisere til tittelen boblebadkonge, sier Grimsrud.

Mspa.no er på få år vokst til å bli en av ledende leverandørene av spabad og tilbehørsprodukter i Norge.

– Det er såvidt jeg vet ingen andre i Norge som selger 8.000–9.000 spabad i året, sier han.

250 prosent vekst

Coronaviruset har ikke hemmet veksten, tvert imot.

Mspa.no

 
(Mill. kr) 2019 (prognose) 2018
Driftsinntekter 67 44,1
Driftsresultat 0 4,8
Resultat før skatt −1 4,0
Årsresultat 0 3,0
Eiere: Anders Foss (50 %), Hugo Grimsrud (30 %), Inger Kinneberg Foss (20 %).

– Den seneste uken har vi hatt over 250 prosent vekst i antallet bestillinger hvis man sammenligner med samme tid i fjor. Jeg tror det vil øke i ukene fremover nå som vi nærmer oss påske, sier Grimsrud.

Bedriften har en liten, fysisk butikk på Kolbotn utenfor Oslo. Den stengte mandag, men lager, logistikk og utsendinger blir drevet som før. 

– Det må definitivt ha en positiv helseeffekt å senke kroppen og de høye skuldrene ned i et bad med 40 varmegrader når det stormer som mest. Det vet jeg kan være sunt og godt for både liten og stor, reklamerer han.

Markedsføringen lyder som følger: Spabadet blåser opp seg selv opp på kun fem minutter, koster under 10.000 kroner, og kan tas med på hytta eller campingen i ferier.

GJØR BOBLEBAD FOLKELIG: – Ambisjonen er å skape gamechanger-produkter. Foto: Anders Horntvedt

De typiske kundene er barnefamilier og par med en aktiv livsstil.

– Akrylbadene, eller jacuzziene, kom til Norge for rundt 25 år siden. Markedet er dominert av fem aktører som i mine øyne har tatt seg altfor godt betalt for å selge dem, sier Grimsrud.

Hos konkurrenten Sundance starter de enkleste boblebadene på rundt 40.000 kroner, mens større motstrømsbassenger koster over 200.000 kroner.

I Finansavisen annonserer for øvrig konkurrenten Hotspring fullisolerte bad til 29.900 kroner.

Også Grimsrud tar sats med en litt dyrere massasjebadserie som ikke er til å blåse opp. Akrylbadene av merket Spaxo starter på 59.000 kroner. 

– Ambisjonen er å skape gamechanger-produkter som vil gi kundene et norskutviklet varemerke med høy europeisk kvalitet til uslåelige priser, sier han.

Mspa-effekten

Grimsrud hevder at han har gjort utendørs boblebad til allemannseie.

– Folk flest har ikke 100.000 kroner til å bruke på et boblebad. Mspa-effekten er blitt en fenomen. 

– Det tar ofte ikke mange dagene fra vi har levert ett Mspa-boblebad eller en utedusj til én adresse, før bestillingen fra naboene tikker inn.

– 35.000 norske familier har fått bestilt bad fra oss. Det innebærer at rundt 120.000 nordmenn både er kunder og selgere. Slik vi vokser, ser vi en snøballeffekt, sier han.

De seneste årene har omsetningsveksten vært over 40 prosent årlig. I fjor økte omsetningen med 52 prosent til 67 millioner kroner.

Både i 2016, 2017 og i 2019 var det imidlertid vært minus på bunnlinjen.

– Det har kostet å vokse. I fjor var sommeren bare regn og ruskevær. Da kostet det mer å selge varene enn tidligere. I tillegg har det kostet å bygge opp en solid digital infrastruktur, sier Grimsrud.

MØRKE SKYER? – Vi har vokst så raskt at likviditeten tidvis har vært en utfordring, sier Hugo Grimsrud. Foto: Anders Horntvedt

Rundt 90 prosent av salget skjer via nettbutikken Mspa.no. Selskapet har nå fem heltidsansatte som har base på Kolbotn.

Oppdaget potensial i bransjen

Grimsrud startet geskjeften i 2013. Han jobbet i varehandel og mote i rundt 20 år, og for syv år siden var han salgs- og markedssjef i en forhandler av amerikanske utendørs massasjebad og motstrømsbassenger.

– Det var på den tiden jeg så det store, uutnyttede potensialet i bransjen. De fleste barnefamilier har en Weber-grill og en trampoline i hagen. Elementet som manglet, er utendørs boblebad, sier han.

Først i 2017 la Grimsrud et annet gründerprosjekt på is og begynte på heltid i Mspa.

Boblebadkongen på Kolbotn kom i kontakt med Anders Foss, som var en kunde av ham. Foss eier eiendomsmeglerkjeden Foss & Co, som driver bolig- og næringsmegling fra seks kontorer på østsiden av Oslofjorden.

Anders Foss og kona Inger Kinneberg Foss hadde tro på konseptet og ble med som partnere i Grimsruds nye firma. I dag eier de rundt 70 prosent av Mspa.no.

Til daglig er det imidlertid Grimsrud som styrer butikken. Han angrer ikke på at han finansierte oppstarten med en ekstern investor.

– Jeg hadde aldri fått til dette uten å ha med en fremoverlent partner. Anders Foss og jeg har kontakt daglig, sier han.

– Hvilke mørke skyer ser du i horisonten?

– Vi har vokst så raskt at likviditeten tidvis har vært en utfordring, men vi har godt samarbeid med banken.

– Når skal dere tjene penger på dette?

– Lønnsomheten kommer nå. Fra og med 2020 har vi fokus på sunn og god drift. Boblebad er et herlig luksusprodukt som alle forbinder med glede, og vi har bygget opp en grunnmur av lojale kunder, svarer han.