<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Går all-in i camping og bobil

Ni forhandlere av campingvogner og bobil går sammen. Private equity-selskapet Credo Partners blir hovedeier i konsernet, som omsetter for 1,6 milliarder.

Publisert 24. mai 2021 kl. 09.21
Oppdatert 26. mai 2021 klokken 08.06
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 713 ord
KOMPANJONGER I CAMPING: – Markedet har store muligheter med det rette oppsettet, sier Victor Ring Evensen, partner og investeringsansvarlig i Credo Partners (til høyre). Til venstre Lars Martin Wivestad i Autosentrum. Foto: Anders Horntvedt

HOLMESTRAND: – Før vi gikk inn i camping- og bobilmarkedet brukte vi mye tid på å studere demografi, sammensetningen av nye kjøpere, og hva som driver nye kjøpere. Det vi fant ut, er at markedet har store muligheter med det rette oppsettet, sier Victor Ring Evensen, partner og investeringsansvarlig i Credo Partners.

Credo Partners er et Oslo-basert investeringsselskap som har spesialisert seg på mellomstore gründer- og familieselskaper. 

Nå kaster selskapet seg inn i camping- og bobilmarkedet.

Blir størst i Norge

Tellus Caravan og Fritid har samlet ti forhandlere fra Grong i nord til Skien i sør. Kjeden blir Norges største gruppering i bransjen med en omsetning på rundt 1,5 milliarder kroner fordelt på ni utsalgssteder.

Konsernet oppsto da fem forhandlere kom til Credo Partners for å danne en større forhandler- og servicegruppering.

Tidligere har Credo Partners gjort tilsvarende grep i elektroinstallasjonsbransjen. 

I 2019 gikk seks lokale elektroinstallatører sammen og startet Elscoop, og Credo gikk inn som hovedeier. Siden da er ytterligere 12 lokale elektroinstallatører blitt med.

Lars Martin Wivestad er eneeier i camping- og bobilforhandleren Autosentrum ved E18 utenfor Holmestrand.

Han var én av de opprinnelige fem initiativtakerne til Tellus.

– Det begynte med noen uformelle kaffekopper høsten 2018. Det flere av oss opplevde som et problem, var den manglende evnen til å betjene kunder i andre deler av landet. Hvis vi selger en bobil til en kunde i Tromsø, er det ikke lett å få den bilen inn på service her i Vestfold, sier Wivestad.

Han kom inn i bobilbransjen i 2013 etter å ha solgt seg ut som en av gründerne i Dekk1-kjeden året før.

Markedet er fragmentert og lite koordinert
Lars Martin Wivestad, Tellus Caravan og Fritid

– Krevende å bli enige

Den nye kjeden skal ta ut skalafordeler, koordinere innkjøp og produktsortiment, og bli bedre på service og ettermarked.

– Det er krevende å bli enige om betingelsene for fakturering og kundeoppfølging når man er ti uavhengige forhandlere. Nå er vi alle på samme lag. En krone i omsetning i Holmestrand er like mye verdt for meg som en krone i Levanger, sier Wivestad.

Konsernet ble stiftet 29. april i år, med Credo som største eier på 51 prosent.

De øvrige aksjene eies av gründere og nøkkelpersoner. I dag er det 10 aksjonærer i konsernet, men planen er at det skal bli flere.

Øvrige konkurrenter er Kroken, Bobilkjeden Arve Opsahl og Ferda, som eies av Adolfsen-brødrene.

Ifølge Ring Evensen er totalmarkedet på rundt 7 milliarder kroner, og kanskje så mye som 15 milliarder kroner hvis man tar med salg utenom forhandlere, det vil si fra privat til privat.

Han anslår at det finnes rundt 100 seriøse aktører i Norge.

– Markedet er fragmentert og lite koordinert. Alle konkurrerer om de samme kundene, og har vært mer opptatt av å selge nye biler enn å utnytte potensialet for ettermarked, sier Wivestad.

SATSER PÅ SERVICE OG OPPFØLGING: – Alle har vært mer opptatt av å selge nye biler enn å utnytte potensialet for ettermarked, sier Lars Martin Wivestad i Autosentrum. Til høyre Victor Ring Evensen fra Credo Partners. Foto: Anders Horntvedt

Fra båt og hytte til bobil

– Over lengre tid har vi sett folk gå fra hytte og båt til bobil. Du kan parkere bobilen nesten hvor du vil, og dermed har du frihet til å bytte tomt hver dag. Ikke minst for barnefamilier er det en kjempefordel, sier Wivestad.

Gjennomsnittsalderen for en bobilkjøper er imidlertid på 65 år.

Dieselmotor og kjøring av tusenvis av kilometer på asfaltvei skårer ikke nødvendigvis høyt hos en miljøbevisst ungdomsgenerasjon.

Wivestad mener imidlertid at ESG-bølgen også er på vei inn i bobilbransjen.

– Fiat presenterte sin første hybrid-bobil på messen i 2019. Det er ikke slått inn for fullt, men det kommer. Dessuten er en bobilferie langt mer miljøvennlig enn sydentur og cruise, sier Wivestad.

Ring Evensen tok med familien på sin første bobilferie i påsken som var.

– I dag er det besteforeldregenerasjonen som tar med seg barnebarna på tur, men det er et generasjonsskifte på vei. Statistikk fra finn.no tyder på stor interesse blant yngre kjøpere, sier Ring Evensen.

– Om fem år er planen at Tellus skal ha 15 til 20 utsalgssteder. Konsernet har kapital nok til å kunne fylle ut norgeskartet, og skal også ha et blikk utover Norge. Det er stort potensial for konsolidering hvis vi ser Norden under ett, sier han.