<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Fredriksen-favoritt dobler utbyttet

Skistar leverer et rekordresultat for helåret 2021/22, og foreslår dobling av utbyttet. – Fremtiden ser lys ut, sier toppsjefen.

Publisert 4. okt. 2022 kl. 15.56
Oppdatert 4. okt. 2022 klokken 16.22
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 398 ord
REKORDSESONG: For Skistar, ledet av Stefan Sjöstrand. Foto: Skistar

Skistar la tirsdag frem et resultat etter skatt på minus 212 millioner svenske kroner i sitt regnskapsmessige fjerde kvartal, mot pluss 80 millioner svenske kroner i samme periode i fjor – da regnskapet ble godskrevet med 198 millioner svenske kroner i salgsgevinst på eiendom.

Inntektene steg 22 prosent fra 184 til 224 millioner svenske kroner.

For regnskapsåret september 2021-august 2022 endte resultatet etter skatt på 665 millioner svenske kroner, et helårsresultat som er selskapets beste noensinne og opp 184 prosent fra de 234 millionene som lå igjen på bunnlinjen året før.

Inntektene for helåret steg fra 2.689 til 4.092 millioner svenske kroner.

Vil doble utbyttet

Resultatet pr. aksje steg fra 3,04 til 8,50 svenske kroner pr. aksje, og styret foreslår et utbytte på 3,00 svenske kroner pr. aksje. Det er en dobling fra året før, og utgjør en utbetaling på 235 millioner svenske kroner.

«Fremtiden ser lys ut med fortsatt svært sterk etterspørsel etter aktive ferier i det skandinaviske høyfjellet», skriver Skistar-sjef Stefan Sjöstrand i rapporten. 

Bookingen målt i antall overnattinger er opp 7 prosent fra samme tidspunkt før vintersesongen 2019/20, den siste sammenlignbare vintersesongen før pandemien, men selskapet sier ikke noe om hvordan det ser ut mot foregående år.

Satser 600 millioner

Skistar varsler i 2022/23 investeringer på mer enn 600 millioner svenske kroner i «bedre og mer moderne destinasjoner, digital utvikling og fortsatt helårsdrift.» Det inkluderer blant annet nye snøsystemer «for å verne om vår kjernevirksomhet på lang sikt.» 

OPTIMIST: Skistar-sjef Stefan Sjöstrand. Foto: Andreas Klemsdal

Utover driftsinvesteringer har Skistar kjøpt et markområde på totalt 400 hektar i Vemdalen.

«Høy etterspørsel etter fjellferie året rundt har sammen med avskaffede reiserestriksjoner bidratt til økte inntekter i kjernevirksomheten i løpet av driftsåret. Samtlige destinasjoner har hatt besøksrekord i løpet av vintersesongen, noe som har medført både et økt antall skidager og rekordsalg av samtlige produkter koblet til alpin skiaktivitet, som SkiPass, skiutleie og salg i sportsbutikkene», skriver selskapet i rapporten.

Fredriksen-favoritt

I midten av november i fjor kom John Fredriksens investeringsselskap Aeternum inn på eiersiden i Skistar med en eierandel på 19,6 prosent, etter kjøp av selskapet Bakkahill Lindvallen.

«En ny struktur i samarbeid med utviklere vil bidra til videre utvikling av destinasjonene på en god måte fremover. Vi vil støtte dette, og bidra til ytterligere konsolidering i det nordiske markedet», sa Aeternum-sjef Vegard Søraunet til Finansavisen da kjøpet ble kjent.

Kursutviklingen har dog ikke vært den beste, og siden nyttår har Skistar-aksjen falt over 35 prosent.