<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

De ansatte får 48 millioner kroner

Jula-konsernet feirer rekordsterke tall med rekordstor bonus til sine ansatte.

Publisert 31. mai 2021
Oppdatert 31. mai 2021
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 295 ord
SKAL ÅPNE FLERE VAREHUS: Her Julas varehus i Mjøndalen. Foto: Andreas Klemsdal

Svenske Jula oppnådde rekordresultat i fjor, til tross for pandemien. Omsetningen endte på cirka 9,8 milliarder svenske kroner, mens resultatet før skatt endte på cirka 1,3 milliarder svenske kroner, opplyser konsernet mandag.

Til sammenligning var omsetningen 8,2 milliarder og resultatet før skatt rundt 750 millioner svenske kroner året før, ifølge Dagens Industri.

Rekordresultat betyr rekordbonus på det svenske konsernets rundt 4.000 ansatte. Totalt får de 48 millioner svenske kroner, som er cirka like mye i norske kroner.

Konsernet omfatter Jula-kjeden og hestesportskjeden Hööks, virksomheter innen eiendom, logistikk, finansiering, hotell og konferanse samt en satsing på miljø og energi gjennom investeringer i fornybar energi og miljøselskaper.

Tilfreds eier

– Mange medarbeidere har lagt ned en stor innsats gjennom året for å håndtere pandemien. Vi har en ledelse og ansatte som virkelig tar ansvar og er engasjert når det trengs som mest, sier Karl-Johan Blank, eier og konsernsjef i Jula Holding, i en melding.

– At vi gjennom året håndterte mange krisesituasjoner og dessuten kunne lære av disse, viser styrke i våre organisasjoner. Det kjennes veldig bra å kunne belønne dette med denne bonusen, sier han.

Både Jula-kjeden og Hööks slo sine salgsbudsjetter med god margin. Førstnevnte passerte én milliard i omsetning på én måned for første gang i juni i fjor.

Åpner i Finland

Med rekordåret tilbakelagt planlegger Jula å åpne minst ti nye varehus samt ytterligere satsing på netthandel, også internasjonalt. Dessuten er det besluttet å etablere Jula i Finland.

Varehuskjeden har i dag 111 varehus, hvorav 37 i Norge, 59 i Sverige og 15 i Polen.

Siden oppstarten i 1979 har vareutvalget gått fra kappsager til å omfatte rundt 15.000 artikler, som elsykler, trampoliner, maling og hagerelaterte produkter.

Hööks får også flere butikker, og det vurderes å lansere hestesportkjeden i nye geografiske markeder.