<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Klesgiganten selger mindre enn ventet

H&M er nesten tilbake på nivået før coronapandemien – om det ikke var for nye nedstengninger og kutt i Asia.

    Publisert 15. sep. 2021 kl. 08.56
    Oppdatert 15. sep. 2021 klokken 17.09
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 169 ord
    CORONA: Restriksjoner og nedstengninger påvirker stadig, særlig i Asia. Her en H&M-butikk i Shanghai. Foto: Bloomberg

    Hennes & Mauritz oppnådde i sitt regnskapsmessige tredje kvartal en netto omsetning på 55.585 millioner svenske kroner. Det utgjør en økning på 14 prosent i lokale valutaer, og en økning på 9 prosent i svenske kroner.

    Til tross for vekst, var salget svakere enn ventet.

    Ifølge Nyhetsbyrån Direkt var konsensus på forhånd en omsetning på 57.883 millioner kroner. Veksten i lokale valutaer var ventet til 16,8 prosent.

    H&M opplyser at salget nå er tilbake på nivåene før coronapandemien, om tallene for Asia og Stillehavsområdet holdes utenom. Der påvirkes salget ennå av nedstengninger og restriksjoner, ifølge klesgiganten.

    Antallet midlertidig stengte utsalgssteder ble i løpet av tredje kvartal – som i H&Ms avvikende regnskapsår løper fra 1. juni til 31. august – redusert fra rundt 180 til rundt 100.

    30. september kommer H&M med flere detaljer om perioden i sin rapport for regnskapsårets ni første måneder.

    H&M-aksjen er hittil i år opp forsiktige 1,7 prosent i Stockholm-handelen – men ligger drøyt 20 prosent over kursnivået på samme tid i fjor.