Når klimaks under corona
Nytelse.no nyter godt av nordmenns hjemmekos. Nettbutikken har økt omsetningen av sexleketøy med 90 prosent i årets første halvår.

Womanizer, Fleshlight, We-Vibe, Fifty Shades of Grey og Hot Octopuss er kanskje ikke kjent for de fleste, men hos Nytelse.no selger disse merkene som svulmende varmt hvetebrød. Selskapet ble startet i 2003 og har vokst til å bli en av Norges største nettbutikker for sexleketøy og erotiske produkter.
I løpet av de siste seks årene har omsetningen i Nytelse.no økt med nærmere 175 prosent, og i år bidrar corona til at det blir en ekstra boom.
– Folk er mye hjemme, og bruker en kjedelig tid på å kose seg litt ekstra, sier Geir Larsen, gründer, daglig leder og 95-prosentseier i Nytelse.no.
Leketøybonanza
Salgstallene etter coronautbruddet tyder på at han har rett i at mange nordmenn har kost seg. I mars økte selskapets omsetning med 80 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Deretter fulgte en vekst på 150 prosent i april, 100 prosent i mai og 70 prosent i juni.
– I første halvår har vi økt omsetningen med 90 prosent. Folk sparer nok inn på bil og restaurantbesøk, men ikke på våre produkter. Vi opplevde heller ikke nedgang under finanskrisen, sier Larsen.
I fjor nådde Nytelse.no et resultat før skatt på 5,5 millioner kroner av en omsetning på 38,3 millioner, og det ble avsatt et utbytte til eierne på 5 millioner.
– Utviklingen fremover er vanskelig å spå. Får vi en ny nedstengning kan det bli videre vekst, men en kjip høst med mye arbeidsløshet kan også bremse på dette. Uansett bør vi i år nå en omsetning på 50-55 millioner, kanskje opp mot 60 millioner, sier Larsen.
Maria K. Ebbestad er presse- og markedsansvarlig i Nytelse.no. I tillegg er hun stemmen i selskapets podcast Klimaks, som hadde premiere mot slutten av juni.
– Grunnen til vår suksess er at vi har bred kompetanse innen vårt fagfelt, er billigere enn våre konkurrenter og at vi ikke har noen dyre butikker med mange ansatte og høy husleie, sier Ebbestad.
– Corona minner om fellesferien
Med en omsetning på 138 millioner kroner i fjor er Kondomeriet den absolutte markedslederen innen salg av sexleketøy i Norge. I motsetning til Nytelse.no har Kondomeriet fysiske butikker; ni stykker.
– Butikkene har fått lide litt under corona. Vi valgte likevel å holde dem åpne, og ikke permittere noen ansatte. De få kundene som kom i starten av corona, visste hva de skulle ha og de handlet, sier daglig leder i Kondomeriet, Bente Helstad, og legger til at butikkene nå er tilbake til normalen.
Kondomeriet har også en nettside, som i fjor sto for over halvparten av omsetningen. På nett har veksten vært formidabel.
– I årets første halvår har nettsalget økt med 50 prosent. Selv om det i en periode var lav trafikk i butikkene har vi samlet sett hatt god vekst så langt i år, sier Helstad.
– Corona minner om fellesferien, og mange koser seg sammen til tross for en annerledes hverdag, fortsetter hun.
Womanizer er sommerfavoritten
Nå er den egentlige fellesferien i gang, og ifølge Ebbestad i Nytelse.no er sommeren høysesong.
– Vi merker godt at folk ferierer i eget land og bruker mer tid sammen, sier hun
Nordmenn holder altså gnisten oppe i ferien og nyter sommeren på flere måter enn ved bare å ha fri. «Womanizer» heter en låt Britney Spears ga ut i 2008. Det er også navnet på en trykkbølgebasert bestselger.
– Fokuset for de fleste er at produktet skal ta liten plass, slik at man kan ha det med på ferie, og at det ikke lager for høy lyd. Womanizer er en absolutt salgsfavoritt hos oss, sier Ebbestad.
Dette bekreftes av Kondomeriet-sjefen:
– Womanizer, og spesielt den som heter Liberty, går det helt vilt mye av.
Nytelse.no
(Mill. kr) | 2019 | 2018 |
Driftsinntekter | 38,3 | 31,2 |
Driftsresultat | 5,5 | 2,9 |
Resultat før skatt | 5,5 | 2,7 |
Årsresultat | 4,3 | 2 |
Kondomeriet
(Mill. kr) | 2019 | 2018 |
Driftsinntekter | 138,1 | 114,4 |
Driftsresultat | 21,7 | 16 |
Resultat før skatt | 21,7 | 15,8 |
Årsresultat | 16,9 | 12,2 |