Supervekst for Rusta-kjeden – uten netthandel
Interiørvarer, dyreprodukter og forbruksvarer selger som varmt hvetebrød i Rusta. Det samme gjorde juleprodukter. I fjerde kvartal i fjor økte kjeden omsetningen med 51 prosent.

– Utviklingen har vært fantastisk, sier Erlend Kramer, daglig leder i Rusta Retail Norge.
I oktober 2014 etablerte Svenske Rusta sitt første varehus i Norge. Allerede i regnskapsåret som ble avsluttet 30. april i fjor var omsetningen oppe i nærmere 1,3 milliarder kroner; en vekst på litt over 25 prosent fra året før.
Og veksten har fortsatt. Kjeden, som markedsfører seg med «Nesten alt til hjemmet», tilbyr produkter til hjem og innredning, gjør-det-selv-produkter, leketøy, produkter til husdyr, skjønnhetsprodukter og snacks/godteri. Konseptet har åpenbart slått an i coronaåret.
– I fjerde kvartal av 2020 opplevde vi en omsetningsøkning på 51 prosent sammenlignet med samme periode i 2019. På sammenlignbare butikker var veksten 44 prosent, sier Kramer, og legger til at Rusta hadde 37 butikker i siste kvartal av fjoråret.
Det er en økning på to butikker fra samme periode året før.
Han forteller at kjeden i fjerde kvartal opplevde spesielt sterk økning innen forbruksartikler, dyreprodukter og interiør. I tillegg bød kvartalet på 44 prosent salgsøkning av julesortimentet.
I julesesongen i fjor ble en julekalender for hund og katt en av toppselgerneErlend Kramer, Rusta Norge-sjef
– Vi er store på sesongvarer. Derfor er både julesesongen og sommersesongen – produkter til livet i hagen – viktig for oss. I julesesongen i fjor ble en julekalender for hund og katt en av toppselgerne.
Nærmer seg 2 mrd. i omsetning
Fjerde kvartal står for rundt 30 prosent av omsetningen i Rusta Norge, og omsetningen i dette kvartalet i fjor landet på litt over 600 millioner kroner, ifølge Kramer.
Dersom kvartalet står for 30 prosent av årsomsetningen, burde regnskapsåret 2020/21 lande på en omsetning på rundt 2 milliarder kroner; en vekst på hele 55 prosent fra året før.
– Vi lever i en usikker verden. Mye kan skje, så jeg ønsker ikke å tippe hvor omsetningen lander. Men det som er sikkert er at vi havner langt over 2019/20. Vi rundet milliarden i midten av november i fjor, forteller Kramer.
– Hva mener du er årsaken til at dere har vokst såpass mye i 2020?
– Det er flere årsaker. Etter coronautbruddet har dette med «One Stop» nok hatt mye å si; at folk kan handle det meste til hjemmet på ett sted. Kundene har opplevd Rusta som et trygt sted å handle. Butikkene er luftige, og vi tar smittevern på alvor, sier Kramer og legger til at Rusta-butikkene har holdt åpent under pandemien.
– I tillegg har dette med kjennskap mye å si. Folk vet hvem vi er selv om vi er relativt ferske. Sist, men ikke minst, har vi gode priser. Vi har kun hatt en moderat vekst i antallet besøkende, men snitthandelen har økt betraktelig.
Rusta
Satser kun på fysiske butikker
Det er ikke kun omsetningen som øker i Rusta Retail Norge. I 2019/20 vokste driftsresultatet med hele 240 prosent til 80 millioner kroner.
– Jeg tror ikke resultatet kommer til å øke like mye som omsetningen i inneværende regnskapsår. Det har noe med kronekursen å gjøre. Men at vi får et langt bedre resultat enn i fjor er det ingen tvil om, sier Kramer.
Rusta satser ikke på netthandel i Norge, men kun på fysiske butikker. Målet på sikt er å ha 60 butikker her til lands.
– De neste to butikkene åpner i Stavanger og i en ny handelspark på Jessheim. Forhåpentligvis står de klare til sommeren, sier Kramer.
Svenskeide Rusta har i dag til sammen 169 butikker i Sverige, Norge, Finland og Tyskland.