Motegiganten Zaras eier Inditex forventes å rapportere om svært gode resultater for første kvartal neste uke, ifølge Reuters.
Zara har lykkes med å heve prisene uten å skade salget, ifølge analytikere.
Forhandlere står nå ovenfor den vanskelige balansegangen mellom å overføre de økende forsyningskjedekostandene til forbrukerne eller å ta kostanden selv, i frykt for å miste kunder.
Zara har hevet prisene med over 10 prosent hver måned i år, ifølge UBS-undersøkelser. I april 2022 steg startprisen 18 prosent i gjennomsnitt, viste dataene, som overvåker prisene på Zaras nettsteder i 12 nøkkelmarkeder.
Til sammenligning steg gjennomsnittlige utsalgspriser for europeiske klesmerker, inkludert H&M og Zalando , 4,2 prosent i april. Eurosonens inflasjon var på rekordhøye 7,4 prosent samme måneden, ifølge EUs statistikkbyrå.
Analytikere forventer en økning på 93 prosent i nettoresultatet til 812 millioner euro. Salget forventes å øke med 27 prosent til 6,2 milliarder euro, ifølge Reuters.
Inditex stanset også alt av salg og butikkvirksomhet i Russland i mars. Det russiske markedet sto for 5 prosent av salgsveksten fra 1. februar til 13. mars i år, ifølge selskapet.
UBS forventer at Inditex vil fortsette å øke både priser og salgsvolum i løpet av andre kvartal.
Konkurrenten H&M sa i mars at de også må heve prisene i år, men at prisøkningen deres vil være mindre enn hos konkurrentene.
Inditex legger frem resultater for første kvartal 8. juni 2022.