<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Motegigant øker prisene betydelig

Zara har lykkes med å heve prisene uten å skade salget, ifølge analytikere.

Publisert 2. juni 2022 kl. 15.25
Oppdatert 2. juni 2022 klokken 15.27
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 219 ord
ØKTE PRISENE: Her utenfor en Zara butikk.  Foto: Dreamstime

Motegiganten Zaras eier Inditex forventes å rapportere om svært gode resultater for første kvartal neste uke, ifølge Reuters.

Zara har lykkes med å heve prisene uten å skade salget, ifølge analytikere.

Forhandlere står nå ovenfor den vanskelige balansegangen mellom å overføre de økende forsyningskjedekostandene til forbrukerne eller å ta kostanden selv, i frykt for å miste kunder. 

Zara har hevet prisene med over 10 prosent hver måned i år, ifølge UBS-undersøkelser. I april 2022 steg startprisen 18 prosent i gjennomsnitt, viste dataene, som overvåker prisene på Zaras nettsteder i 12 nøkkelmarkeder.

Til sammenligning steg gjennomsnittlige utsalgspriser for europeiske klesmerker, inkludert H&M og Zalando , 4,2 prosent i april. Eurosonens inflasjon var på rekordhøye 7,4 prosent samme måneden, ifølge EUs statistikkbyrå.

Analytikere forventer en økning på 93 prosent i nettoresultatet til 812 millioner euro. Salget forventes å øke med 27 prosent til 6,2 milliarder euro, ifølge Reuters. 

Inditex stanset også alt av salg og butikkvirksomhet i Russland i mars. Det russiske markedet sto for 5 prosent av salgsveksten fra 1. februar til 13. mars i år, ifølge selskapet.

UBS forventer at Inditex vil fortsette å øke både priser og salgsvolum i løpet av andre kvartal. 

Konkurrenten H&M sa i mars at de også må heve prisene i år, men at prisøkningen deres vil være mindre enn hos konkurrentene.

Inditex legger frem resultater for første kvartal 8. juni 2022.