Pareto-analytiker: De kommende kvartalene forventes å bli utfordrende

Pareto-analytiker er ikke nådig og halverer kursmålet sitt på XXL. 

Publisert 29. juni 2022 | Oppdatert 29. juni 2022
Article lead
+ mer
lead
NEDGRADERER: Analytiker i Pareto Securities, Joachim Huse, forventer nedgang i XXL-aksjen Foto: Ola Alsberg
NEDGRADERER: Analytiker i Pareto Securities, Joachim Huse, forventer nedgang i XXL-aksjen Foto: Ola Alsberg

XXL

Pareto Securities nedgraderer XXL til selg fra tidligere hold, og nedjusterer kursmålet på aksjen til 5 kroner pr aksje, fra tidligere 10 kroner pr aksje, skriver Pareto-analytiker Joachim Huse, ifølge TDN Direkt. 

I lys av det nylige resultatvarselet fra XXL venter meglerhuset en omsetning i andre kvartal 2022 på 2.206 millioner kroner og en EBITDA på 201 millioner kroner, på grunn av detaljhandel-motvind og høy priskonkurranse, skriver analytikeren. 

De kommende kvartalene forventes også å bli utfordrende, og derfor gjør vi betydelige negative estimatjusteringer, sier Huse til TDN Direkt. 

– Vi forventer ingen utbytte for 2022/2023 og covenant-brudd innen fjerde kvartal 2022 som vil gjøre saken verre. XXL handles for øyeblikket til 11,1 ganger vår estimerte EV/EBITDA-multippel for 2022, som vi anser som høyt sammenlignet med multipler for sammenlignbare selskaper i Norden, uttaler Huse.

Ikke den første 

Pareto Securities er ikke det første meglerhuset som nedjusterer sitt kursmål på XXL. Markus Borg Heiberg i Kepler Cheuvreux har tidligere meldt at han frykter en større XXL-restrukturering. Han har også kuttet kursmålet kraftig og nedgraderer til selg. 

– Nå må styret og langsiktige eiere finne ut hva man skal gjøre for å snu dette. Det kan hende man må gjøre noe strukturelt her og se på modellen om hvordan XXL skal være i årene fremover. Det kan tenkes at man kan bruke en sånn krise som dette til å trekke seg ut av Østerrike og kanskje legge ned noen butikker», uttalte Heiberg for en ukes tid siden. 

Sparebank 1 Markets har også kritisert XXL-aksjen

– XXL leverer skuffende inntjening, det ser ut til at de sliter med å klare den bruttomarginen de har satt seg som mål, kostnadene er høye, og sportsmarkedet er mer krevende nå enn tidligere. Selskapet har også utfordringer knyttet til varetilbud og posisjonering i markedet og verdikjeden, skrev analytiker Øyvind Mossige i Sparebank 1 Markets. 


Nyheter
Handel
Børs

Informasjon om bruk av AI