<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Salgsfall for motegigant

Økende inflasjon og lavere forbrukertillit førte til at Zalando fikk et salgsfall for andre kvartal på rad.

Publisert 4. aug. 2022 kl. 12.46
Oppdatert 4. aug. 2022 klokken 12.46
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 214 ord
SALGSFALL: For Zalando, som forteller at folk handler mindre som følge av stigende inflasjon.  Foto: Zalando

Nettforhandleren Zalando rapporterte et overskudd i andre kvartal, til tross for salgsfall. 

Selskapet opplevde en enorm salgsboom under pandemien, men i år var moroa over. I mai sjokkerte Zalando investorer ved å rapportere om sin første salgsfall noensinne.

Det tyske selskapet oppnådde justert resultat før renter og skatt (ebit) på 77,4 millioner euro i andre kvartal, ned 58 prosent fra året før, men opp fra et tap på 52 millioner euro i første kvartal, ifølge Reuters

– Vårt grunnlag er veldig sterkt. Vi forventer en retur til vekst og lønnsomhet, sa med-sjef Robert Gentz.

Omsetningen falt i andre kvartal med 4 prosent, til 2,6 milliarder euro. Selskapet skyldte på lavere forbrukertillit, inflasjon og leveringsflaskehalser for produkter som sko.

– Livet blir dyrere og forbrukerne er motvillige til å konsumere. Vi merker det, sa Gentz.

Ikke riktig tidspunkt

Kundenes kurvstørrelse falt til et gjennomsnitt på 55,9 euro i andre kvartal, fra 57,7 euro et år tidligere, ifølge avisen. 

– Vi er fokusert på effektivitet og marginforbedrende tiltak som vil hjelpe oss å styrke lønnsomheten vår i andre halvår, sa finansdirektør Sandra Dembeck.

På spørsmål om mulig å komme inn på det amerikanske markedet, sa selskapet at det ikke var riktig tidspunkt å ekspandere utenfor Europa, ifølge Reuters. 

Selskapet venter en salgsvekst for året på mellom 0 og 3 prosent, samt justert ebit på mellom 180-260 millioner euro.