Salgsfall for motegigant
Økende inflasjon og lavere forbrukertillit førte til at Zalando fikk et salgsfall for andre kvartal på rad.

Nettforhandleren Zalando rapporterte et overskudd i andre kvartal, til tross for salgsfall.
Selskapet opplevde en enorm salgsboom under pandemien, men i år var moroa over. I mai sjokkerte Zalando investorer ved å rapportere om sin første salgsfall noensinne.
Det tyske selskapet oppnådde justert resultat før renter og skatt (ebit) på 77,4 millioner euro i andre kvartal, ned 58 prosent fra året før, men opp fra et tap på 52 millioner euro i første kvartal, ifølge Reuters.
– Vårt grunnlag er veldig sterkt. Vi forventer en retur til vekst og lønnsomhet, sa med-sjef Robert Gentz.
Omsetningen falt i andre kvartal med 4 prosent, til 2,6 milliarder euro. Selskapet skyldte på lavere forbrukertillit, inflasjon og leveringsflaskehalser for produkter som sko.
– Livet blir dyrere og forbrukerne er motvillige til å konsumere. Vi merker det, sa Gentz.
Ikke riktig tidspunkt
Kundenes kurvstørrelse falt til et gjennomsnitt på 55,9 euro i andre kvartal, fra 57,7 euro et år tidligere, ifølge avisen.
– Vi er fokusert på effektivitet og marginforbedrende tiltak som vil hjelpe oss å styrke lønnsomheten vår i andre halvår, sa finansdirektør Sandra Dembeck.
På spørsmål om mulig å komme inn på det amerikanske markedet, sa selskapet at det ikke var riktig tidspunkt å ekspandere utenfor Europa, ifølge Reuters.
Selskapet venter en salgsvekst for året på mellom 0 og 3 prosent, samt justert ebit på mellom 180-260 millioner euro.