<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Patagonia-gründer gir bort milliardselskapet

Familien kunne tjent milliarder av dollar på å selge klesselskapet. I stedet donerer de det til inntekt for klimakampen.

    Publisert 15. sep. 2022 kl. 09.32
    Oppdatert 15. sep. 2022 klokken 09.46
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 314 ord
    POPULÆRT: Patagonia får estimerte inntekter på 1,5 milliarder dollar i 2022. OceanProd | Dreamstime.com

    Patagonia-gründer Yvon Chouinard gir bort klesskapet som han grunnla for 49 år siden, og som nå har en estimert verdi på 3 milliarder dollar – tilsvarende 30,3 milliarder norske kroner.

    – Jorda er nå vår eneste aksjonær, skriver Chouinard i brevet publisert på deres hjemmesider.

    – Selv om vi gjør vårt beste for å takle klimakrisen, er det ikke nok. Vi må finne en måte å bruke mer penger på å bekjempe krisen samtidig som vi holder selskapets verdier i live.

    Ikke aktuelt med børsnotering

    Videre skriver han at ett alternativ var å selge Patagonia og donere alle pengene, men da hadde de ikke vært sikre på at en ny eier ville fortsatt å drifte selskapet i deres ånd.

    – Et annet alternativ ville vært å børsnotere selskapet. For en katastrofe det hadde vært. Selv offentlige selskapet med gode intensjoner er under for stort press for å skape kortsiktig gevinst på bekostning av langsiktig vitalitet og ansvar, sier Chouinard.

    Derfor falt valget på at 98 prosent av selskapet overføres til det veldedige fondet Holdfast Collective, «dedikert til å kjempe mot klimaprisen og forsvare naturen». De forventer at 100 millioner dollar årlig deles ut som et utbytte til naturen, skriver Patagonia-sjefen.

    TRENDY: Patagonia-fleecejakkene har blitt veldig populære de siste årene. Foto: Patagonia

    Fondet Patagonia Purpose Trust eier alle de stemmeberettigede aksjene med sine 2 prosent.

    – Til tross for dens enorme størrelse, er ikke jordas ressurser uendelige, og det er tydelig at vi har overskredet grensene. Men den er også motstandsdyktig. Vi kan redde planet vår hvis vi forplikter oss til det, avslutter Chouinard.

    Opptatt av klimasaken

    Chouinard har alltid vært en aktiv fjellklatrer, og selskapet startet ved at at begynte å importere rugbyskjorter og andre klær som vennene hans kunne bruke på 70-tallet, skriver The Wall Street Journal.

    Nå er Patagonia kjent for sine fleecejakker, flanellskjorter og klær til utendørs bruk.

    I 2001 vedtok selskapet at 1 prosent av inntektene skulle gå til klimasaken gjennom organisasjonen «1% for the Planet».