<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tror vi får svekket kjøpekraft til neste år

Virke sier de forventer at handelsnæringen vil merke at forbrukerne har svekket kjøpekraft i 2023. 

    Publisert 21. sep. 2022 kl. 10.40
    Oppdatert 21. sep. 2022 klokken 18.18
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 341 ord
    SHOPPINGEN BESTÅR: Ifølge Vike kommer vi til å bruke like mye til neste år, men vil få mindre igjen for pengene.  Foto: Bloomberg

    Ifølge prognosene til Virke vil vi bruke omtrent like mye penger til neste år, men vi vil få mindre igjen. Spesielt byggevare, møbler, elektronikk og andre kapitalvarebransjer tror Virka at vil merke kjøpekraften faller hos forbrukerne.

    – Usikkerheten er større enn på lenge, og det er vanskelig å spå fremtiden. Det vi likevel kan si ganske sikkert, er at 2023 vil bli et turbulent år. Forbrukerne vil få mindre igjen for pengene, og det rammer særlig handelen, sier Lars Haartveit, sjeføkonom i Virke.

    Haartveit sikter til ettervirkninger av pandemien, at det er krig i Europa og andre geopolitiske spenninger som slår inn samtidig som man har energikrise, stigende renter og synkende forbrukertillit. 

    SER SVEKKET KJØPEKRAFT: Lars Haartveit,  sjeføkonom i Virke. Foto: Virke

    Kioskene blant vinnerne

    Mange av utfordringene i verdensøkonomien vil få mer begrenset utslag i Norge enn i mange andre land, men inflasjonsproblemet og renteoppgangen vil merkes godt også her. Men Virke forventer at bransjer som byggevare, møbler og elektronikk sannsynligvis vil få svakere etterspørsel, det er ventet en omsetningsnedgang på henholdsvis 7 prosent, 5 prosent og 5 prosent for disse bransjene.

    På den andre siden forventer Virke at dagligvare- og kioskbransjen vil få høyest vekst med 4 prosent, hovedsakelig på grunn av økte priser på mat og drikke. Haartveit forventer volumnedgang «over hele fjøla».

    – Det store spørsmålet er om forbrukerne vil bruke mer av pengene de sparte opp under pandemien. Mange la seg opp betydelige reserver i denne perioden, og hvis flere bruker mer av dette vil neste år bli lysere enn fryktet for handels- og tjenestenæringen, sier Haartveit.

    Netthandelsveksten stopper opp

    Videre forventer Virke at normaliseringen av forbruksmønsteret vil fortsette fra forrige kvartal, og vi kommer til å kjøpe mer tjenester enn varer, i tillegg til at grensehandelen vil fortsette å øke.

    Samtidig har den eventyrlige netthandelsveksten som fant sted under pandemien stoppet opp, og Virke forventer at veksten i netthandelen vil være beskjeden også i 2023 – riktignok fra svært høye nivåer.

    – Vi ser at de rene netthandelsaktørene mister markedsandeler, mens aktørene som er til stede både fysisk og på nett har styrket seg, sier sjeføkonomen.