XXL leverte en omsetning på 2,3 milliarder kroner i tredje kvartal, mens analytikerne ventet enn topplinje på 2,46 milliarder kroner. I samme periode i fjor var omsetningen på 2,7 milliarder kroner.
Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) endte på 186 millioner kroner, ned fra 336 millioner kroner. På forhånd ventet analytikerne et underliggende driftsresultat på 223 millioner kroner.
I kvartalsrapporten skriver XXL at tredje kvartal var drevet av historisk lav forbrukertillit og redusert etterspørsel etter sportsutstyr.
– Markedet er utfordrende og vil være det en stund. Høyere energi- og matvarepriser og økende renter betyr at kundene har mindre penger til overs for alt annet. Dette påvirker hele handelssektoren, og sport er intet unntak, sier konstituert konsernsjef Stein Eriksen i XXL.
Kraftig fall
Under disse markedsforholdene har XXL prioritert sterk likviditetsstyring med salg og varelagerstyring over bruttomarginer. Høyere kampanjeaktivitet og innkjøpskostnader påvirket også bruttomarginen.
– Gjennom våren og sommeren innførte vi tiltak for å redusere kostnader og innkjøp. Det har allerede hatt en betydelig effekt, sier Eriksen i meldingen.
I fjerde kvartal endte bruttomarginen på 35 prosent, ned fra 38,9 prosent i samme periode i fjor.
XXL
(Mill. kr) | 3. kv./22 | 3. kv./21 |
Driftsinntekter | 2.313 | 2.686 |
EBITDA | 186 | 336 |
Resultat før skatt | 62 | 104 |
Resultat etter skatt | 42 | 70 |
Ved utgangen av kvartalet hadde XXL likviditetsreserver på 817 millioner kroner, ned fra 1,4 milliarder kroner i samme kvartal i fjor.
Nettogjelden utgjorde 983 millioner kroner, noe som er en oppgang på 590 millioner kroner på ett år år.
XXL skriver at det ikke er i brudd med covenants, noe mange analytikere har fryktet vil skje i tredje kvartal.
Taper markedsandeler
XXL har slitt med å holde på markedsandelene selskapet vant under coronapandemien.
Ifølge rapporten har XXL tapt markedsandeler i samtlige markeder så langt i 2022. Mens markedet er ned 7,3 prosent i Norge, har XXL falt 10,5 prosent.
I tredje kvartal endte like-for-like-veksten i Norge på minus 11,7 prosent, mens den var på henholdsvis minus 14,9 og 15,2 prosent i Sverige og Finland.
Skal investere opptil 250 mill.
I kvartalsrapporten skriver XXL at målet fremover er å ta markedsandeler i alle markeder og fortsette veksten innen netthandel.
Det langsiktige målet er fortsatt å ha 40 prosent bruttomargin, 30 prosent operasjonell kostnadsandel, samt levere en EBITDA-margin på 10 prosent ekskludert IFRS 16-effekter.
XXL skriver at det skal investere i operasjonell effektivitet, åpne noen strategiske butikker, bruke penger på netthandel, eksisterende butikker og IT. Sportskjeden anslår at investeringene (capex) vil ende på mellom 200 og 250 millioner kroner i år.
Strategisk gjennomgang
Sportskjeden skriver også at de fremover ser for seg å åpne 2–3 nye butikker i året. I 2022 har XXL signert leiekontrakter for to nye butikker, en i Norge og en i Sverige.
Selskapet vil stenge en butikk i Østerrike i første kvartal neste år, og har som intensjon å flytte ut av sentrallageret i løpet av 2023.
Østerrike har påført XXL tap i hundremillionersklassen, og det vil fortsette med en såkalt «strategiske gjennomgang» av satsingen i fjerde kvartal, opplyses det.