<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Langt svakere enn ventet

XXL fikk en mye svakere topp- og bunnlinje enn hva analytikerne ventet.

    Publisert 27. okt. 2022 kl. 07.01
    Oppdatert 27. okt. 2022 klokken 07.40
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 461 ord
    TØFFE TIDER: Konstituert konsernsjef og finansdirektør Stein Eriksen (t.v.) og investorkontakt Tolle Grøterud i XXL. Foto: Iván Kverme

     

    XXL leverte en omsetning på 2,3 milliarder kroner i tredje kvartal, mens analytikerne ventet enn topplinje på 2,46 milliarder kroner. I samme periode i fjor var omsetningen på 2,7 milliarder kroner.

    Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) endte på 186 millioner kroner, ned fra 336 millioner kroner. På forhånd ventet analytikerne et underliggende driftsresultat på 223 millioner kroner.

    I kvartalsrapporten skriver XXL at tredje kvartal var drevet av historisk lav forbrukertillit og redusert etterspørsel etter sportsutstyr. 

    – Markedet er utfordrende og vil være det en stund. Høyere energi- og matvarepriser og økende renter betyr at kundene har mindre penger til overs for alt annet. Dette påvirker hele handelssektoren, og sport er intet unntak, sier konstituert konsernsjef Stein Eriksen i XXL.

    Kraftig fall

    Under disse markedsforholdene har XXL prioritert sterk likviditetsstyring med salg og varelagerstyring over bruttomarginer. Høyere kampanjeaktivitet og innkjøpskostnader påvirket også bruttomarginen.

    – Gjennom våren og sommeren innførte vi tiltak for å redusere kostnader og innkjøp. Det har allerede hatt en betydelig effekt, sier Eriksen i meldingen.

    I fjerde kvartal endte bruttomarginen på 35 prosent, ned fra 38,9 prosent i samme periode i fjor.

    XXL

     
    (Mill. kr) 3. kv./22 3. kv./21
    Driftsinntekter 2.313 2.686
    EBITDA 186 336
    Resultat før skatt 62 104
    Resultat etter skatt 42 70

    Ved utgangen av kvartalet hadde XXL likviditetsreserver på 817 millioner kroner, ned fra 1,4 milliarder kroner i samme kvartal i fjor.

    Nettogjelden utgjorde 983 millioner kroner, noe som er en oppgang på 590 millioner kroner på ett år år.

    XXL skriver at det ikke er i brudd med covenants, noe mange analytikere har fryktet vil skje i tredje kvartal.

    Taper markedsandeler

    XXL har slitt med å holde på markedsandelene selskapet vant under coronapandemien.

    Ifølge rapporten har XXL tapt markedsandeler i samtlige markeder så langt i 2022. Mens markedet er ned 7,3 prosent i Norge, har XXL falt 10,5 prosent.

    I tredje kvartal endte like-for-like-veksten i Norge på minus 11,7 prosent, mens den var på henholdsvis minus 14,9 og 15,2 prosent i Sverige og Finland.

    Skal investere opptil 250 mill.

    I kvartalsrapporten skriver XXL at målet fremover er å ta markedsandeler i alle markeder og fortsette veksten innen netthandel.

    Det langsiktige målet er fortsatt å ha 40 prosent bruttomargin, 30 prosent operasjonell kostnadsandel, samt levere en EBITDA-margin på 10 prosent ekskludert IFRS 16-effekter.

    XXL skriver at det skal investere i operasjonell effektivitet, åpne noen strategiske butikker, bruke penger på netthandel, eksisterende butikker og IT. Sportskjeden anslår at investeringene (capex) vil ende på mellom 200 og 250 millioner kroner i år.

    Strategisk gjennomgang

    Sportskjeden skriver også at de fremover ser for seg å åpne 2–3 nye butikker i året. I 2022 har XXL signert leiekontrakter for to nye butikker, en i Norge og en i Sverige.

    Selskapet vil stenge en butikk i Østerrike i første kvartal neste år, og har som intensjon å flytte ut av sentrallageret i løpet av 2023. 

    Østerrike har påført XXL tap i hundremillionersklassen, og det vil fortsette med en såkalt «strategiske gjennomgang» av satsingen i fjerde kvartal, opplyses det.