<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Slo forventningene

Europris slo både analytikernes forventninger på omsetning og brutto driftsresultat. 

    Publisert 3. nov. 2022 kl. 07.02
    Oppdatert 3. nov. 2022 klokken 11.25
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 256 ord
    GODE TID: Trangere lommebok for Ola og Kari Nordmann er positivt for Europris. Her representert ved konsernsjef Espen Eldal. Foto: Thomas Bjørnflaten

     

    I tredje kvartal fikk Europris en omsetning på 2.050 millioner kroner, tilsvarende en vekst på 2,8 prosent. På forhånd ventet analytikerne en topplinje på 2.009 millioner kroner.

    Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) endte på 425 millioner kroner, mot 430 millioner kroner i samme periode i fjor. Analytikerkorpset ventet til sammenligning et underliggende driftsresultat på 395 millioner kroner.

    Europris fikk en bruttomargin på 47,6 prosent i tredje kvartal, mot 45,7 prosent i fjor. Helt nederst i regnskapet satt lavpriskjeden igjen med 187 millioner kroner.

    – Vi er fornøyde med resultatene for tredje kvartal i det nåværende utfordrende detaljmarkedet. Etter en tøff start i juli, så vi salget forbedres i løpet av kvartal, og Europris-kjeden overgikk fjorårets resultater i både august og september, sier konsernsjef Espen Eldal i børsmeldingen.

    Europris

     
    (Mill. kr) 3. kv./22 3. kv./21
    Driftsinntekter 2.050 1.994
    EBITDA 425 430
    Resultat før skatt 240 263
    Resultat etter skatt 188 205

    Kraftig fall for dyre varer

    Justerer man veksten for strukturell vekst var veksten i tredje kvartal på minus 0,8 prosent. Like-for-like-veksten endte på minus 3,7 prosent i kvartalet.

    – Kampanje-salget vårt gikk bra. Vi skiftet oppmerksomhet i markedsføringen rettet inn mot forbrukervarer tidligere enn planlagt, noe som påvirket trafikken til butikkene positivt og genererte salg, sier Eldal.

    I kvartalsrapporten skriver Europris at salget av varer over 1.000 kroner falt med 23 prosent i kvartalet, men disse varene utgjør en liten del av totalen.

    «Majoriteten av produktene som selges på Europris er forbruksvarer og lavprisprodukter som trengs på daglig basis. Vi har brukt de seneste månedene til å styrke vår lavprisposisjon og skal bruke tiden fremover til å styrke posisjoneringen ytterligere i det nåværende retailmarkedet», heter det i børsmeldingen.