<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Target med resultatvarsel – stuper tosifret i førhandelen

Targets fortjeneste halverte seg i tredje kvartal, og handelsgiganten guider svakt julemarked. Aksjen faller over 15 prosent i førhandelen på Wall Street. 

    Publisert 16. nov. 2022 kl. 13.12
    Oppdatert 16. nov. 2022 klokken 13.43
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 197 ord
    STUPER: Target kom med svake kvartalstall og resultatvarsel. Foto: Bloomberg

    Handelsgigant Target resultat pr. aksje endte på 1,54 dollar pr. aksje. Konsensusestimatet pekte imidlertid mot resultat på 2,13 dollar – nesten 40 prosent over faktisk resultat.

    Inntektene endte på 26,5 milliarder dollar, mot 26,4 milliarder estimert. 

    Bakgrunnen for det store resultatfallet var at selskapet kvittet seg med uønsket lagerbeholdning. Selskapet kommer også med advarsel om at salget faller inn mot julen og senker følgelig guidingen. 

    Har halvert seg – nå spår Arctic 75 prosent oppside
    MPC Container Ships er nesten halvert siden april i år. Nå ser Arctic Securities 75 prosent oppside i shippingaksjen og hele fem av seks analytikere anbefaler kjøp. Petter Haugen i ABG, som har blitt kåret til landets beste shippinganalytiker, er imidlertid negativ til containermarkedet. – Vi venter at markedet skal svekkes markant fra andre halvdel 2023 og frem til 2025, sier han. Haugen trekker frem den danske giganten Maersk som et alternativ hvis du ikke vil kjøpe MPC.

    – Det var et stupbratt fall i prissensitiviteten blant kundene i de siste to ukene i oktober og det har fortsatt inn i november også, sier Christina Hennington, vekstdirektør i Target, i en presentasjon.

    Kundene må nå velge mellom hva de trenger og hva de har lyst på, og det får konsekvenser for salgstallene. 

    Skal kutte kostnader

    Ikke nok med det – Target skriver også i rapporten at det ønsker å kutte opp mot 3 milliarder dollar – 30 milliarder kroner – i kostnader de neste tre årene. 

    «Vi må bli mer effektive etter to år med dramatisk salgsvekst», heter det i rapporten, og selskapet viser til at omsetningen har steget med rundt 40 prosent under pandemien.

    Som følge av det negative resultatet og de negative utsiktene for tiden fremover stuper aksjen nå i førhandelen. Aksjen er ned 14,1 prosent i skrivende stund.